باغ بزرگ بابر یکی از مهمترین و زیباترین مکان های تاریخی کابل است؛ این باغ بسیار دیدنی است و در دامنه کوه قرار گرفته است و آرامگاه بابر، فرمانروای مغول هم در همین باغ قرار دارد.

«باغ بابر»، یادگار 500 ساله کابل + تصاویربه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان دارای تمدنی کهن و آثار تاریخی و هنری زیادی است که البته بسیاری از آن ها در طی جنگ و ناآرامی های اخیر از بین رفته اند.

باغ بزرگ بابر یکی از مهمترین و زیباترین مکان های تاریخی کابل است؛ این باغ بسیار دیدنی است و در دامنه کوه قرار گرفته است و آرامگاه بابر، فرمانروای مغول هم در همین باغ قرار دارد. اینجا مکانی تفریحی، زیبا در عین حال تاریخی است و به سبک معماری اسلامی ساخته شده است.

باغ سرسبز بابر به دستور سلطان گورکانی ظهیرالدین محمد بابر زمانی که کابل را به تصرف خود درآورد ساخته شد. این باغ از معدود مکان های تفریحی و تاریخی افغانستان است که در طی سالهای جنگ سالم مانده و به مرور ترمیم شده است.

باغ بابر در دامنه کوه شیر دروازه که به ورودی کابل معروف است قرار گرفته؛ این کوه زیبا در میانه شهر کابل قرار دارد و سمت غرب این کوه رود کابل جاری است.

«باغ بابر»، یادگار 500 ساله کابل + تصاویر

باغ بابر در فهرست یونسکو ثبت شده است. این باغ حدودا ۱۱ هکتار است و بزرگ ترین فضای عمومی کابل می باشد. باغ بابر از سال ۱۹۳۰ در معرض استفاده عموم قرار گرفته است که متاسفانه در ابتدا محلیان صدمات زیادی به باغ زدند و آن را غارت کردند، همه میوه های باغ را کندند و درختانش را قطع کردند و از آن ها برای هیزم استفاده نمودند اما به مرور زمان غارت ها پایان یافت.

این باغ از دامنه پر شیب تر کوه تا کم شیب تر آن با پلکان کوتاه و ممتد با ۱۵ پاگرد به انتها می رسد، علاوه بر زیبایی های طبیعی یک کاروانسرای ساخته شده از خشت و گل هم در ابتدای ورودی آن قرار گرفته است علاوه بر کاروانسرا مقبره پادشاه بابر، کاخ ملکه و مسجدی زیبا هم در این باغ قرار دارند که بر جذابیت های بوستان بابر افزوده است.

«باغ بابر»، یادگار 500 ساله کابل + تصاویر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار