حجت الاسلام علیرضا پناهیان گفت: یکی از محوری‌ترین درس‌هایی که می‌توان از شهدای دفاع مقدس نام برد، مقابله با راحت طلبی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در برنامه اصحاب حق که شامگاه جمعه در سالن شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد با اشاره به چند سؤال اساسی و مهم اظهار داشت: چرا بعضی‌ها در ابتدای راه انقلابی هستند، اما در طول زمان غیرانقلابی و یا ضدانقلابی می‌شوند؟ چرا بعضی‌ها مذهبی هستند، اما انقلابی نمی‌شوند؟ مهم‌ترین علت ولایت‌گریزی چیست؟ در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب مهم‌ترین اقدام چیست و اگر بخواهیم یک کار فرهنگی انجام دهیم که هیچ‌وقت شعار‌های سیاسی غیرانقلابی در آن رأی جمع نکند چه باید کرد؟

وی با بیان اینکه برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها باید روی مفهوم راحت‌طلبی کارکرد، افزود: اسلام راحت‌طلبی و اسلام ناب و مجاهدت دو جبهه جداگانه هستند هر چند که در ظاهر هر دو گروه مذهبی و مؤمن هستند.

وی افزود: یکی از محوری‌ترین درس‌هایی که می‌توان از شهدای دفاع مقدس نام برد، مقابله با راحت طلبی است.

پناهیان با اشاره برخی از مشکلات و چالش‌ها مانند بدحجابی در کشور گفت: راحت طلبی ریشه بسیاری از این مشکلات است.

وی اضافه کرد: جبهه نیرو‌های انقلابی نیز باید با هم فکری با راحت طلبی مقابله کنند و یکی از راه‌های مقابله با آن کار تشکیلاتی است.

محقق و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عافیت‌طلبی باید کنار گذاشته شود گفت: مهم‌ترین راه برای مقابله هر گونه پلشتی و دور ماندن از گناه، کنار گذاشتن راحت‌طلبی است و راحت‌طلبی مهم‌ترین دلیل ولایت‌گریزی است.

پناهیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی مذهبی‌هایی که انقلابی نمی‌شوند راحت‌طلبی است خاطرنشان کرد: اندیشمندانی در حال فعالیت هستند تا برای مؤمنان و مسلمان مسئله راحت‌طلبی را جا بیندازند این در حالی است که راحت‌طلبی آموزش داده شده آن‌ها می‌تواند استقلال یک کشور را زیر سؤال ببرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: راحت‌طلبی افراد را در نهایت به‌جایی می‌رساند که مهم‌ترین درس عاشورا را نیز مذاکره دانسته و اعلام کنند.

وی با بیان اینکه مقابله با تهاجم فرهنگی با از بین بردن راحت‌طلبی میسر خواهد بود، عنوان کرد: اگر عافیت‌طلبی از بین رود شهوت‌رانی نیز ادامه پیدا نمی‌کند.

پناهیان تصریح کرد: نمی‌توان تنها با ایمان به خدا مقابل گناه ایستادگی کرد مگر اینکه راحت‌طلبی از بین رفته باشد این در حالی است که سن مناسب برای رفع عافیت‌طلبی ۷ تا ۱۴ سالگی است نه اینکه پس از برومند شدن جوان از او بخواهیم عافیت‌طلب نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: برطرف کردن راحت‌طلبی و جایگزینی آن با سخت‌کوشی علاوه بر اینکه جوانان را داری شخصیتی محکم و مثال‌زدنی می‌کند شرایط را نیز برای ظهور منجی مهدی موعود (عج) فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در تندترین بیانات خود علیه مذهبی‌ها و ولایتمدار‌های راحت‌طلب صحبت می‌کنند، افزود: فرد مذهبی راحت‌طلب آسیب زیادی به اسلام وارد می‌کند به‌طور مثال انتظار انجمن حجتیه‌ای یک انتظار راحت‌طلبانه است و انتظاری سازنده نخواهد بود.

پناهیان بیان کرد: برخی از مردم راحت‌طلب درک نمی‌کنند که جوانان مدافع حرم برای چه موضوعی از جان خود گذشتند و به دفاع پرداختند چرا که گناه راحت‌طلبی گریبان‌گیر آن‌ها شده و شهید راه حق را شهید بشار اسد معرفی می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهدا علیه راحت‌طلبی قیام کردند و شهادت مانع راحت‌طلبی می‌شود، تصریح کرد: برخی از مدیران سعی دارند که کلمه شهادت را از کتب درسی حذف کنند آنگاه چطور می‌شود انتظار داشت که کودک درست تربیت شده و راحت‌طلب نباشد.

وی با اشاره به اینکه یک دبستانی در تهران در مسیر مقابله با راحت‌طلبی دانش‌آموزان خود را پرورش می‌دهد که نتیجه این تربیت صحیح آن شد که بچه‌ها با صف وارد و سپس با صف از کلاس خارج می‌شوند خاطرنشان کرد: در وقت سرو نهار از یک سفره پلاستیکی که یک‌بار مصرف نیست استفاده می‌شود و دانش آموزان هر روز سفره را انداخته و آن را تمییز می‌کنند.

پناهیان عنوان کرد: نوجوانان در جبهه برای اینکه با راحت‌طلبی مقابله کردند یک‌شبه راه صدساله را رفتند این در حالی است که برای کودکان این مدرسه نیز چنین اتفاقی دور از ذهن نخواهد بود.

این محقق برجسته با اشاره به اینکه جبهه نیرو‌های انقلابی باید عافیت‌طلبی را کنار بگذارند تصریح کرد: مهم‌ترین مصداق راحت‌طلبی در بین نیرو‌های انقلابی و فرهنگی تشکیلاتی نبودن است.

وی با تأکید بر اینکه تشکیلاتی بودن کار را بسیار سخت می‌کند، گفت: اگر مجموعه‌ها موظف باشند به یکدیگر کمک کرده و قوی‌تر‌ها بار برخی از مسئولیت‌های ضعیف‌تر‌ها را بر دوش بکشند و همچنین ضعیف‌تر‌ها نیز اگر قبول کنند زیردست قوی‌تر‌ها باشند، سخت خواهد بود.

پناهیان با بیان اینکه راحت‌طلبی مصادیق دیگر هم دارد ادامه داد: وقتی حتی به خود زحمت نمی‌دهیم که تفاهم حداکثری ایجاد کنیم و شعار‌ها را طوری انتخاب کنیم که زدگی و تفرقه ایجاد نشود قطعاً عافیت‌طلبی رخ‌داده است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر به خودمان زحمت بدهیم می‌توانیم تغییرات شگرفی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: راحت‌طلبی در عرصه سیاسی یعنی پای راست را روی پای چپ انداخته و بدون اینکه تلاشی انجام دهیم صرفاً از دولت انتقاد کنیم.

پناهیان ادامه داد: فعالیت سیاسی راحت‌طلبانه نیز یعنی صرفاً دنبال انتخاب مدیران خوب باشیم و بعد که مدیران خوب انتخاب شدند از آن‌ها بخواهیم کار کنند پس تکلیف خود ما در این میان چیست و چرا خود ما فعالیت نمی‌کنیم؟

این محقق برجسته گفت: یک جامعه خوب جامعه‌ای است که دولت آن بخواهد خوب باشد، اما فعل راحت‌طلبانه این است که فقط فریاد بزنیم که یک نفر جلوی فساد را بگیرد، اما این در حالی است که تا وقتی مردم پول برای مضاربه در بانک می‌گذارند تا اندک سرمایه‌ای به دست آورند این راحت‌طلبی وجود دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر پول را در بانک نگذاریم و صندوقی راه بیندازیم و به کسب و کار‌ها کمک کنیم آنگاه می‌توانیم بگوییم که دست از راحت‌طلبی برداشته‌ایم.

پناهیان عنوان کرد: متأسفانه برخی مؤمنین منفعل مؤمنین دچار غرور طرفداری از حق هستند چرا که خیالشان راحت است در مسیر خوبی قرار دارند و می‌توانند از افرادی که در این مسیر نیستند به‌سادگی انتقاد کنند.

این محقق حوزه و دانشگاه با بیان این ۵۰ سال پیش که وضع مملکت خوب نبود و آموزش‌های لازم در مدرسه به ما داده نمی‌شد ما دنبال رده‌های فوق‌برنامه بودیم، عنوان کرد: درگذشته می‌شد این سبک زندگی را با شرکت در کانون قرآن عوض کرد، اما این در حالی است که متأسفانه پس از گذشت ۵۰ سال هنوز شیوه ما مثل سابق است.

وی ادامه داد: امروز که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد هنوز آموزش و پرورش ما نتوانسته است برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان ارائه کند که نیاز به جلسات فوق‌برنامه برای آگاهی دادن به نوجوان وجود نداشته باشد این در حالی است که اگر مدرسه یا دانشگاهی خوب نیست انقلابیون وظیفه دارند مدرسه و دانشگاهی با این ویژگی‌ها تأسیس کنند تا این خلأ از میان برداشته شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: ما ایرانیان از عبارت زحمت نشود زیاد استفاده می‌کنیم، اما این در حالی است که امام صادق (ع) می‌فرماید زحمت کشیدن برای فرد بسیار ضروری است.

این محقق برجسته افزود: روزی فردی به امام صادق (ع) گفت: شنیده‌ام برای ظهور خون از بینی کسی نمی‌آید امام در جواب فرمودند: تا مردم از زحمت و تلاش زیاد، خون بسته شده و عرق پیشانی خود را با آستین پاک نکنند فرج اتفاق نمی‌افتد چرا که رسیدن به ظهور زحمت دارد.

پناهیان خاطرنشان کرد: انقلابیون باید زحمت کشیدن سختی‌های معقول مثل تشکیلاتی کارکردن را به خود بدهند البته معقول بودن این رنج، شرط و ملاک است چرا که ما مثل مرتاض‌ها رنج بیهوده نمی‌کشیم و روی میخ نمی‌خوابیم.

انتهای پیام/

همایش فعالان فرهنگی در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار