ایران رتبه چهارم دنیا در تحصیلات تکمیلی/ یک‌چهارم دروس پزشکی از مهر مجاری ارائه می‌شود/ پر کردن ظرفیت PHD پزشکی با دانشجویان خارجیمعاون وزیر بهداشت گفت: ایران رتبه سوم یا چهارم دنیا در حوزه تحصیلات تکمیلی را دارد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در دانشکده پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از قلل آموزشی در حوزه پزشکی است، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران 30 تا 40 درصد آموزش پزشکی کشور را اداره می‌کنند.

رتبه نخست ایران تولید علم ایران در منطقه

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی رشد کمی و کیفی آموزش پزشکی چشمگیر بوده است و تعداد استادان از اوایل انقلاب رشد چند برابر داشته و تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی از 15 به 60 رسیده است؛ بر اساس آنالیز علم‌سنجی در چند ماه گذشته در منطقه، رتبه نخست در تولیدات علمی در حوزه پزشکی را کسب کرده‌ایم، البته باید به دنبال تاثیرگذاری وسیع علم پزشکی برای توسعه کشور باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه باید به بحث فناوری و وضع مشکلات مردم توجه کنیم، عنوان کرد: در شاخص تولید علم وضعیت نسبتا خوبی داریم و رتبه سوم و چهارم دنیا در تحصیلات تکمیلی هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: مراکز تحقیقاتی قطب‌های پزشکی و بیمارستان‌ها ارتباط وسیعی باهم ندارند و یونسکو این تذکر را داده است که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر نگاه آینده‌نگارانه به آموزش پزشکی زیاد نبوده است ما قلل زیادی در کشور داریم که اگه از آنها استفاده می‌کردیم اتفاقات بسیار خوبی می‌افتاد هرچند حرکات بدیعی در آموزش پزشکی داشتیم و سرآمد منطقه هستیم.

وی عنوان کرد: ما در آموزش پزشکی باید نقطه مرجعیت علمی را مشخص کنیم و حرکت‌های ریشه‌ای را جدی‌تر بگیریم. پیامی که در دانشگاه‌های نسل سوم و مرجعیت علمی داریم این است که نمی‌خواهیم چیزی را به دانشگاه‌ها دیکته کنیم اما خوب است که دانشگاه‌ها نقشه توسعه علمی خود را داشته باشند و بدانند که در 10 سال آینده چه نیرویی را چگونه تربیت خواهند کرد.

لاریجانی افزود: در 20 سال گذشته حرکت‌های زیادی در حوزه ‌آموزش پزشکی شد که قصد داشتند دورنمای آموزش پزشکی و مرجعیت علمی را ترسیم کنند اما این مهم محقق نشد که خوشبختانه با اجرای برنامه‌ تحول آموزش پزشکی امروز نقشه توسعه علمی آموزش پزشکی به روشنی ترسیم شده است و مشخص شده که در پنج سال آینده در آموزش پزشکی به کجا خواهیم رسید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه آمایش سرزمینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشبختانه در وزارت بهداشت آمایش سرزمینی به خوبی اجرایی شده است و ما مجوز خلاف آمایش سرزمینی صادر نکرده‌ایم. پیش از این در حوزه‌آموزش پزشکی نامه‌های متعددی از مسئولان و نمایندگان مجلس به دست ما می‌رسید که درخواست راه اندازی یک دانشگاه علوم پزشکی در شهر خود را می‌کردند که این خلاف آمایش سرزمینی است و ما با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی مأموریت گرایی را یکی دیگر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در برنامه طرح تحول آموزش معرفی کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید برای خود مأموریت‌هایی تعریف و بر اساس آن عمل کنند به عنوان مثال دانشگاه ام آی تی که در همه علوم دنیا سرآمد است مأموریت خود را در رشته‌های نجوم و ریاضی عنوان کرده است و در این رشته‌ها دانشجو و فارغ التحصیل ویژه تربیت می‌کند به گونه‌ای که برخی از آنها برندگان جایزه نوبل هستند.

لاریجانی اظهار کرد: اگر هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی را هدفدار درک کنیم در آن صورت می‌توانیم بگوییم در سطح کشوری و بین المللی حرف برای گفتن داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: آموزش پزشکی در سه سطح وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشکده‌ها استراتژی‌هایی را تحت بسته‌های برنامه طرح تحول آموزش پزشکی دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته دانشگاه مجازی را راه اندازی کردیم، گفت: وقتی قصد داشتیم دانشگاه مجازی را راه اندازی کنیم پندهای بسیاری مطرح شد اما دانشگاه مجازی بسترسازی وسیعی برای توسعه کل آموزش پزشکی ایجاد کرده است.

لاریجانی ادامه داد: از مهر ماه سال تحصیلی جاری دانشگاهیان علوم پزشکی می‌توانند آموزش دروس تئوری را به اسم خود در سایت دانشگاه مجازی قرار دهند، از طرفی می‌توان برخی دروس را به طور کلی مجازی ارائه کنیم، ‌دانشگاه‌های علوم پزشکی این مجوز را دارند یک چهارم دروس پزشکی مجازی ارائه شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما اکنون مرکز تحقیقات آموزش پزشکی را مستقر داریم و حدود هزار پروژه را در این مرکز تحقیقات ساماندهی کردند و هرکسی که طرحی نوآورانه در آموزش پزشکی داشته باشد می‌تواند از گرندها و حمایت‌های این مرکز استفاده کند.

وی آموزش مهارتی را در حوزه پزشکی ضروری دانست و عنوان کرد: آموزش مهارتی در حوزه پزشکی می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند، اکنون این بستر فراهم شده که آموزش‌های مهارتی داده شود و فرد پس از اخذ گواهی نامه بتواند در زمینه مورد نظر خود مشغول به کار شود به عنوان مثال برای فعالیت با دستگاه ام آی آر نیاز نیست فرد تخصص این رشته را ببیند بلکه با یک دوره مهارتی 6 ماه می‌تواند احتیاج خود را برطرف کند.

بین الملل سازی یکی از برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی

لاریجانی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی بین الملل سازی است و ما اکنون 3 هزار دانشجوی خارجی در آموزش پزشکی داریم اکنون دانشگاه‌های کوچک توانستند با دانشگاه‌های خارجی تعامل برقرار و دانشجوی خارجی جذب کنند. برخی دانشگاه‌ها با اربیل کردستان، عراق، افغانستان و هند تفاهم نامه امضا کرده‌اند تا دانشجوی خارجی جذب کنند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مقایسه با این دانشگاه‌های کوچک ظرفیت بسیار بالایی دارند که باید تلاش شود تا دانشجوی خارجی بیشتری جذب کنند.

حضور هزار دانشجوی خارجی در پردیس بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ما پردیس بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران را به دانشجوی خارجی دادیم و این دانشگاه اکنون هزار دانشجوی خارجی دارد، افزون بر پردیس‌های بین المللی 40 درصد ظرفیت خالی پی اچ دی و 35 درصد ظرفیت خالی فوق تخصص را می‌توان با دانشجوی خارجی پر کرد.

وی با بیان اینکه ما اکنون در حوزه آموزش پزشکی در منطقه سرآمد هستیم، گفت: ما توانسته‌ایم تا حد زیادی در رشته پزشکی استانداردها را رعایت کنیم و شاهد هستیم که در کنکور در رشته تجربی رقابت وجود دارد و ما تنها 7 درصد صندلی خالی داریم این در حالی است که در حوزه‌های غیرپزشکی رقابت تنها بر سر دانشگاه‌هاست.

لاریجانی عنوان کرد:‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی برای جهت گیری کشور به سوی رسالت ملی باید توجه ویژه‌ای به بسته‌های آموزش پزشکی داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار