مسئول میراث فرهنگی شهرستان نهبندان از آغاز برداشت نقشه 200 هکتار از محوطه های تاریخی- باستانی شهرستان نهبندان خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ شبانی،مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهبندان گفت: برداشت 200 هکتار از محوطه های تاریخی شهرستان نهبندان که بررسی های باستان شناسی این شهرستان در سال های 90 تا 92 صورت گرفته بود، آغاز شد.


وی افزود: نقشه برداری این محوطه ها و بناهای تاریخی شامل ترازیابی، برداشت توپوگرافی، انجام استراتوگرافی، برداشت عوارض و بقایای معماری حاصل از کاوشهای باستان شناسی و شناسایی نقاط خاص و برداشت با دوربین توتال می شود.


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهبندان گفت: با توجه به این بررسی ها تعداد آثار تاریخی این شهرستان از 154 اثر به 329 اثر افزایش یافته و تهیه پرونده ثبتی این آثار بر اساس اولویت آغاز شده است.


شبانی افزود:در سال گذشته نقشه 7 محوطه به میزان 150 هکتار از جمله انجیرک چهارفرسخ، کرک های چهارفرسخ، محوطه تاریخی روستای گوند، محوطه عرب پشته، محوطه تاریخی چقات نقشه برداری شد.


وی گفت: نقشه برداری بناها و محوطه های تاریخی علاوه بر کمک به مشخص شدن حریم دقیق این آثار و تسهیل در امر حفاظت از آنان این امکان را فراهم می آورد تا شمای کلی از آثار و محوطه ها برای انجام کاوش های باستان شناسان به دست آید.


شبانی افزود:میزان اعتبار هزینه ده در این خصوص 400میلیون ریال از محل اعتبارات تملک و دارایی های استان است.
انتهای پیام/ب


وجود329 اثر تاریخی ثبت شده در نهبندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.