رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در ایران 30 در صد از جامعه بیکاران را دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند و در کشورهای توسعه یافته همانند ایالت متحده در سال 2014 بیست و هشت درصد از جامع بیکاران، دانش‌آموختگان دانشگاه تشکیل می‌دهند که به نسبت، ایران در سطح جهان از وضعیت خوبی برخوردار است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هوشنگ طالبی دیشب در مراسم گرامیداشت روز معلم اظهار کرد: دانشگاه در زمینه‌های تربیت نیروی کار، گسترش روابط اجتماعی، انتشارات، و پژوهش و تحقیق نقش اساسی داشته و محلی برای آموزش و تحقیقات منتج به حقیقت است.

وی با اشاره به آمار بیکاران در رشته‌های دانشگاهی مختلف افزود: 41 درصد از دانش‌آموختگان رشته‌های کامپیوتر و 28 درصد از دانش‌آموختگان هنر و 27 درصد از دانش‌آموختگان علوم پایه و تجربی بیکار هستند؛ در بین استان‌ها کرمانشاه با 35 درصد دارای بیشترین تعداد بیکاران و استان اراک با 12 درصد کمترین در صد بیکاران را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس دانشگاه اصفهان بیان داشت: در ایران 30 در صد از جامعه بیکاران را دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و تشکیل می‌دهند و در کشورهای توسعه یافته همانند ایالت متحده طی سال 2014 بیست و هشت درصد از جامع بیکاران، دانش‌آموختگان دانشگاه تشکیل می‌دهند که به نسبت، ایران در سطح جهان از وضعیت خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه در صورتی که در داخل کشور کار پیدا نکنند فراتر از مرزهای کشور کار متناسب رشته‌های تحصیلی خود را بیابند که این نشان می‌دهد علت این سطح از بیکاران کشور وضعیت آموزش نیست بلکه زمینه شغلی ضعیف در جامعه است.

طالبی خاطر نشان کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان پس از وارد بازار کار شدن با وجود آموزش‌های دانشگاهی یک دوره کارآموزی را طی می‌کنند که این به خاطر شمار زیاد مشاغل است و این که دانشگاه نمی‌تواند آموزش مورد نیاز این تعداد از مشاغل را پوشش دهد.

وی ادامه داد: یا شاید علت بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سوء مدیریت تعداد پذیرش دانشجویان و تنظیم کردن میزان ظرفیت دانشگاه‌ها باشد که تعداد پذیرش با تعداد نیروی کار مورد نیاز هماهنگ نیست.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار داشت: از دیگر علت‌های بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طرز تفکر دانشجو است؛ بر این اساس که به استخدام یک نهاد و سازمان دولتی در بیاید و از مزایای آن‌ها برخوردار گردند و در حالی است که آن‌ها می‌توانند روی کارآفرینی و نوآوری سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نباید فقط دانشگاه را عامل بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی دانست که البته باید گروه‌های آموزشی دانشگاه نگران آینده فارغ‌التحصیلان خود باشند و در همین راستا به تناسب نیروی کاری مورد نیاز جامعه، ظرفیت پذیرش خود را اعلام کنند.

طالبی بیان کرد: برای برطرف کردن این بیکاری نقش اساتید دانشگاه‌ها در این است که انگیزه امید به آینده، یادگیری بهتر مواد آموزشی برای بکار گیری آن‌ها در بازار کار، را به دانشجویان بدهند.

وی گفت: شاید مشکل بیکاری به خاطر تناسب نداشتن سرفصل‌های آموزی با نیاز بازار کاری باشد که در این صورت باید مورد توجه باشند و همچنین باید به حذف یک رشته تحصیلی اشباع شده برای مدتی که به حالت طبیعی خود برگردد فکر کرد و با این کار به تناسب بین نیروی کار تربیت شده و ظرفیت بازار کار کمک کرد.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: هر گروه آموزشی باید وضعیت فارغ‌التحصیلان خود را رصد کند که شاغل هستند یا این که یک کار را متناسب رشته تخصصی خود یافته است یا نه و در همین راستا به شاخص‌سازی بپردازد.

وی ادامه داد: 80 درصد از بودجه دانشگاه صرف هزینه کارکنان و تسهیلات دانشگاه می‌شود و 20 در صدر به قلم‌های دیگر که در صورت این که فارغ‌التحصیلان در توسعه و رشد کشور نقشی نداشته باشند این هزینه‌ها هزینه‌های مصرفی محسوب می‌شوند.

طالبی در پایان بیان کرد: سیاست‌گذار در نظام آموزشی واحد نیست و یکی از مشکلات نظام آموزش عالی نداشتن متوالی واحد است که به مشکلات بیکاری افزوده است.

 

انتهای پیام/م

 

مراسم گرامیداشت روز معلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.