در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا سرانه مطالعه پایین است؟

علی اصغر سمیعی فرد گفت: اگر کتاب‎های پرمحتوا گردآوری و چاپ شود، میزان سرانه مطالعه افزایش می یابد.

سرانه مطالعه به دلیل مشکلات اقتصادی و محتوای نامناسب کتابها کاهش یافته استعلی اصغر سمیعی فرد مدیر انتشارات کلهر که خود از خوشنویسان برجسته انجمن خوشنویسان ایران است، بیش از سه دهه در گردآوری و چاپ کتب هنری، معماری و گرافیک تجربه دارد. وی بیش از هزار جلد از کتب نفیس و عمومی انتشارات کلهر در سه شاخه مذکور را در نمایشگاه کتاب عرضه کرده و در معرض دید علاقه مندان قرار داده است.

سمیعی فرد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: تبلیغات و اطلاع رسانی این دوره از نمایشگاه، چه به صورت تبلیغات محیطی و چه از طریق رسانه ها ضعیف بوده است. با این حال استقبال مردم تا امروز نسبتاً خوب بود.

وی درباره میزان فروش کتاب های هنری در نمایشگاه گفت: دانشجویان رشته های هنری و هنرآموزان با آگاهی قبلی به غرفه ما می آیند؛ اما تعداد بازدیدکنندگانی که در حال گذر هستند و یک باره چشمشان به کتاب های هنری می افتد و آن را می خرند، بیشتر است.

سمیعی فرد تصریح کرد: محتوا و قالب ارائه از سالهای نخست آغاز کارم برای من مهم بوده و همواره این دو مورد را در گردآوری و چاپ کتاب ها لحاظ کرده ام. همین عوامل هم باعث استقبال خوب مردم از کتاب هایمان شده است.

مدیر انتشارات کلهر در پاسخ به اینکه آیا با دیدن این حجم از بازدیدکنندگان باز هم می شود گفت که مردم با کتاب بیگانه هستند، اظهار کرد: مردم هیچگاه با کتاب غریبه نبوده اند. خرید و خواندن کتاب همواره برای قشر فرهنگی و دیگر قشرها دغدغه بوده است. مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیر مردم است و همچنین محتوای نامناسب کتاب‌ها، آنها را از کتابخوانی دور می کند. اگر این دو مشکل رفع شود، میزان مطالعه چند برابر می شود.

وی در ادامه از عملکرد کمیته اجرایی نمایشگاه در خصوص خدمات به ناشران ابراز رضایت کرد، اما مکان برگزاری نمایشگاه را نقطه ضعف قلمداد کرد و گفت: مصلی تهران کاربرد نمایشگاهی ندارد، شهر آفتاب در مقایسه با مصلی بهتر بود. برگزاری چند دوره نمایشگاه می توانست مشکلات شهر آفتاب را تا حد قابل توجهی رفع کند. اگر همان جا را آماده می کردند کار ما راحت تر می شد.

انتهای پیام/

سرانه پایین مطالعه به دلیل محتوای نامناسب کتاب‌هاست

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار