عملیات مبارزه با گیاه پرطاووسی سنبله‌ای به عنوان عامل تخریب سطح دریاچه گرداب بن، با رهاسازی ۱۶۰ قطعه ماهی آمور آغاز شد.

سیروس حاتمی شهردار بن در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد، از آغاز عملیات مبارزه با گیاه پرطاووسی سنبله‌ای به عنوان عامل تخریب سطح دریاچه گرداب بن با رهاسازی ۱۶۰ قطعه ماهی آمور خبر داد.

وی گفت: این عملیات از روز گذشته شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۷ آغاز شد و حدود یک سال ادامه می‎یابد.

حاتمی افزود: در صورت سازگاری این ماهی با شرایط دریاچه و رشد جسمی مناسب آن، تا دو هفته آینده احتمال افزایش ۱۰۰ قطعه دیگر نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به پوشانده شدن سطح دریاچه گرداب بن از سال گذشته توسط گیاهی ناشناس و در خطر قرار گرفتن زیستگاه جانوری آن، شناسایی و مبارزه با این گیاه مهاجم با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری و دانشکده منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد پیگیری شد.

شهردار بن اضافه کرد: پس از شناسایی و دو مرحله نمونه گیری و تحقیقات در مورد نحوه و شرایط رشد و ازدیاد این گیاه، سه راهکار استفاده از سموم شیمیایی، شخم و شیار کف دریاچه جهت ریشه کنی، و استفاده از نوعی ماهی علف‌خوار آب شیرین به نام آمور، برای مقابله با این گیاه پیشنهاد گردید.

حاتمی ادامه داد: به دلیل آثار زیان‌بار سموم شیمیایی برای اکوسیستم جانوری و طبیعی دریاچه در روش اول، و هزینه بالا و زمان بر بودن روش دوم که برای مدتی نیز به صورت آزمایشی اجرا شد، روش سوم به جهت شرایط زیستی مناسب دریاچه گرداب برای ماهی آمور، در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پیدایش گیاه زینتی پرطاووسی سنبله‌ای دارای کاربرد در آکواریوم‌های خانگی در گرداب بن، از حدود سه سال قبل و احتمالاً توسط عامل انسانی صورت گرفته و هم اکنون نزدیک به سه هکتار از سطح آن را پوشانده است.

گیاه «پر طاووسی سنبله‎ای» با نام علمی Myriophyllum spicatum، گونه‌ای از رده دولپه‌ای‌ها و گیاهان غوطه ور در آب، از جنس میریوفیلوم و خانواده هالوراگاسه (Haloragaceae) است که در شرایط محیطی گوناگون به خوبی رشد می‌کند و در دریاچه‌ها و دیگر مناطق آبی فاقد گیاهان آبزی بومی، به سرعت گسترش می‌یابد.

این گونه مقاوم با پوشاندن سطح آب، مانع از رسیدن اکسیژن کافی به جانوران آبزی و سبب به خطر انداختن اکوسیستم دریاچه می‌شود.

آبگیر زیبا و دیدنی «گرداب بن» با وسعت بیش از ۳۸ هزار متر مربع و عمق متوسط ۱۰ متر، از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری در شهر بن و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان است که در سال ۱۳۸۹ به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد.

انتهای پیام/ز

مبارزه با گیاه پرطاووسی سنبله‌ای در گرداب بن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.