همزمان با آغاز دهه تکریم مساجد، آیت الله اعرافی به نقش مسجد در جامعه و نسل جوان اشاره کرد.

همزمان با آغاز هفته دهه تکریم مساجد، آیت الله علیرضا اعرافی ریاست جامعة المصطفی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ترویج و تشویق جوانان به مسجد گفت:در طول تاریخ اسلام مسجد یک نقطه محوری و پایگاهی بود که در حیات اسلام ایفای نقش کرده است، البته باید در نظر داشت که نقش مسجد صرفا برمحوریت عبادت نیست، بلکه این مکان مقدس در جامعه نقش معرفتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی ایفا می کند، و ما اگر به دنبال گسترش نقش مسجد باشیم، باید به نقش عام مسجد در جامعه توجه کنیم تا پیرامون را نیز تحت تاثیرخود قرار دهد.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درخصوص برنامه های حوزه های علمیه کشور، افزود: تاثیرپذیری جامعه از مسجد در قالب بیست شاخصه مهم می تواند احیا شود، ما یک طرح آمایشی بر سی تا چهل محور در حوزه اجرای کرده‌ایم که براساس آن سند 1414 را هدف گرفتیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: برپایه شاخصه های مسجد، به ازای هر 1000 نفر باید یک مسجد وجود داشته باشد و هر روستای بالای 500 نفر باید یک مسجد داشته باشد و هر مسجد سه وعده نماز را اقامه کند واز امام جماعات و هیئت امناء تشکیل شده باشد. البته نباید از نقش جوانان پرهیز کرد و ایجاد فضایی جوان در مساجد می تواند به ارتباط بیشتر نسل جوان و توسعه جوانان کمک کند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما از هر 80 هزار مسجدی که در کشور داریم به گمانم با نگاهی اجمالی شاید 10 تا 20 هزار مسجد فعال بیشتر نباشد، و این وضع، علی رغم پیشرفت هایی در بین جوانان وجود دارد، نشانه خوبی نیست. اما به همان میزان که به نقش مسجد و الگوسازی  نیازمندیم، تا رسیدن به فراگیری آن هم فاصله داریم.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به تاثیر مسجد در شکل گیری انقلاب های تاریخی اشاره کرد و گفت: شما اگر با ادوار مختلف تاریخی آشنایت داشته باشید، متوجه می شوید که همه حوزه های دینی ما در شعاع مسجد شکل گرفته است، و در کشور ما انقلاب اسلامی از مسجد شکل گرفته و جوانان ما از این مساجد برخاسته‌اند.

بیش از ۱۰۰ دروه مهارتی برای آموزش ائمه جماعات

آیت الله علیرضا اعرافی در پایان بیان کرد: در سال 96 یک مرکز کاربردی مهارتی تاسیس کردیم و در این بین به جهت تربیت مبلغان تلاش کردیم بخش اعظمی از فعالیت هایمان را در راستای آموزش بیش از 100 دوره آموزشی را برای ائمه جماعات درنظربگیریم و با آنها تعریف درستی از  مسجد و مسائل فرهنگی مطرح کنیم.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: مساجد ، قرآن ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار