نخستین همایش ملی "کاربرد ابزار ارزیابی آب وخاک در مدیریت منابع آب کشور"، 25 اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دبیر این رویداد علمی با اعلام خبر فوق گفت: ابزار ارزیابی آب و خاک(SWAT) در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان ابزاری کاربردی در مدیریت منابع آب محسوب می‌ شودکه می‌تواند دورنمای کاملی در زمینه مسائل کمی وکیفی منابع آب در اختیار تصمیم سازان قرار دهد.

دکتر آزاده احمدی با بیان این که این نوع همایش همه ساله درکشورهای مختلف برگزار می شود و پژوهشگران مختلف از سراسر دنیا به تبادل نظرات و دانش‌های نوین کاربردی می‌پردازند، افزود: همایش جهانی ابزار آب و خاک در سال 2017 در کشور لهستان برگزار شد که از استادان برجسته ایرانی نیز در این همایش حضور داشتند و تجارب ایران در زمینه استفاده از این نرم افزار را ارائه کردند.

دبیر این رویداد علمی به استفاده از این ابزار به صورت پراکنده در مناطق مختلف ایران اشاره و تصریح کرد: با توجه به وضعیت منابع آب ایران و روبرو بودن با بحران های آبی، کاربرد این ابزار به منظور بررسی تأثیر تغییر اقلیم بر وضعیت کیفی وکمی منابع آب در آینده، بررسی تغییرات کاربری اراضی بر امنیت آبی و غذایی و نیزاثرات طرح های مختلف توسعه منابع آب بسیار مفید خواهد بود.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: نخستین همایش ملی کاربرد ابزار ارزیابی آب وخاک در مدیریت منابع آب کشور(SWAT)، توسط این پژوهشکده و باهمکاری مؤسسه (eawag) سوئیس برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای برگزاری این رویداد علمی، الگوسازی مدیریت حوضه آبریز، کاربردهای ارزیابی تغییر اقلیم، تحلیل قطعیت نیافتن و اندازه گیری الگو، توسعه پایگاه داده و کاربرد GIS، الگوسازی کیفی حوضه آبریز،  کنترل فرسایش ورسوب و مدیریت محیط زیستی را هفت محور اصلی نخستین همایش ملی کاربرد ابزار ارزیابی آب وخاک در مدیریت منابع آب کشور اعلام کرد.

احمدی، گردهمایی استادان برجسته داخل و خارج از کشور، ارتباط بیش از پیش پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مختلف و اشتراک‌گذاری، یکپارچه سازی و هم افزایی درکاربرد الگو و تحلیل نتایج را از مهم‌ترین اهداف برگزاری نخستین همایش ملی کاربرد ابزار ارزیابی آب وخاک در مدیریت منابع آب کشور برشمرد.

دبیر نخستین همایش ملی کاربرد ابزار ارزیابی آب وخاک در مدیریت منابع آب کشور، اضافه کرد: کارگاه های تخصصیQSWAT ، SWAT CUP و حسابداری آب نیز طی روزهای 26 و 27 اردیبهشت ماه جاری به منظور آشنایی و آموزش این نرم افزارهای کاربردی به دانشجویان، پژوهشگران وکارشناسان صنعت آب برگزار خواهد شد.

گفتنی است: علاقه مندان به منظورکسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی iranswat.iut.ac.ir مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار