اداره احصائیه مرکزی افغانستان در گزارش تازه ای گفته است که ۵۴٫۵ درصد شهروندان افغانستان زیر فقر زندگی دارند.

بیش از ۵۴ درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر زند‎گی می کنندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اداره احصائیه مرکزی افغانستان در گزارش تازه ای که بر ۲۱ هزار خانواده در سراسر این کشور انجام شده گفته است که ۵۴٫۵ درصد شهروندان افغانستان زیر فقر زندگی دارند.

این گزارش که از سوی ادارۀ مرکزی احصاییه و نهاد جهانی آیکان صورت گرفته، نشان می‌دهد که شمار افراد زیر خط فقر در این کشور به بیش از شانزده میلیون تن (چیزی بیشتر از۵۴ درصد کل جمعیت افغانستان) رسیده است.

بر اساس این گزارش، آنانی‌که نمی‌توانند نیازهای بنیادی زندگی شان را فراهم بسازند، بیش از پانزده درصد افزایش یافته است و نیز نرخ بیکاری در این کشور به بیست و چهار درصد رسیده است.

حسیب الله موحد، معاون فنی ادارۀ مرکزی احصائیه در نشست خبری گفت: بر اساس محاسباتی که صورت گرفته، اگر یک فرد کمتر از دو هزار و شصت و چهار افغانی را در یک ماه مصرف کند، زیر خط فقر است. این تعریف ملی است.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد افغانستان گفت: ناامنی، بی ثباتی سیاسی نسبت به گزارش قبلی که در زمان انتخابات صورت گرفته بود، پس لرزه های انتخاباتی که میزان سرمایه گذاری را در داخل افغانستان متأثر ساخته جز از دلایل اولی به شمار می روند.

همچنان دسترسی چهار درصد جمعیت این کشور به اینترنت، دسترسی نزدیک به ۹۸درصد آن به برق و بهبود شاخص‎هایی در بخش بهداشت و آموزش، از یافته‎های دیگر این پژوهش هستند.

بانک جهانی و اتحادیه اروپا، ناامنی ها و افزایش سریع جمعیت را از علت های افزایش فقر در این کشور می دانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار