بروجردی گفت: مصطفی رحماندوست از بخش کودکان مرکز اسناد و کتابخانه ملی نرفته است و همچنان حکم مشاور این مرکز را دارد.

مصطفی رحماندوست همچنان مشاور مرکز کودکان کتابخانه ملی استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشرف بروجردی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی در حاشیه نمایشگاه کتاب و در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه از سرانه مطالعه در کشور آمار دقیقی نداریم، گفت: از سرانه مطالعه آمار دقیقی نداریم؛ چون تعریف درستی از کتابخوانی در کشور وجود ندارد. به طور کلی به دریافت مردم از اطلاعات و اینکه می‌توانند تحلیلی از مسائل داشته باشند، کتابخوانی می‌گویند. میزان اطلاعات مردم و تحلیل آن‌ها از مسائل، میزان کتابخوانی را در کشور نشان می‌دهد و  جامعه ما از نظر اطلاعات در سطح متوسط به بالاست. نمی‌توان به مردم بی اعتماد بود و گفت سرانه مطالعه پایین است.

تاثیر وضعیت برجام بر مسائل فرهنگی

وی درباره بحث خروج آمریکا از برجام و اثرش بر حوزه فرهنگ کشورمان گفت: موضوع برجام در کل، بیش از آنکه فرهنگی باشد، سیاسی است. اما شاید این مسئله تأثیر خود را بر مبادلات فرهنگی بین کشور‌ها نشان دهد. تلاش می‌کنیم ارتباطات فرهنگی ما با کشور‌های دیگر تداوم پیدا کند. این چیزی است که مردم دنیا طالبش هستند و سیاست برای آن‌ها در حدی است که بتوانند امنیت داشته باشند. ما در کشوری هستیم که فرهنگ پایه مهم آن است. ما می‌توانیم مبادلات فرهنگی با کشور‌های دیگر هم داشته باشیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، همچنین در خصوص برکناری مصطفی رحماندوست از بخش کودکان مرکز اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: مصطفی رحماندوست از بخش کودکان مرکز اسناد و کتابخانه ملی نرفته است و همچنان حکم مشاور این مرکز را دارد. ما در همچنان خدمتشان هستیم و اگر تمایل دارند بیشتر حضور پیدا کنند در خدمتشان هستیم.

بروجردی درباره اسناد ملی موجود در کتابخانه ملی اظهار کرد: امروز روز اسناد ملی است و در کتابخانه ملی برنامه‌ای درباره کتاب برگزار کردیم. هم اکنون از ۴۰ هزار نسخه خطی در کتابخانه ملی گذشتیم و بیش از این مقدار نسخه خطی در کتابخانه ملی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فکر نمی‌کنم حق عضویت کتابخانه ملی ۷۰ هزار تومان شده باشد، تصریح کرد: حق عضویت در کتابخانه ملی ۳۰ هزار تومان بود. ممکن است یک مبلغی به این میزان اضافه شده باشد، اما به ۷۰ هزار تومان نمی‌رسد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی افزود: برای اینکه میزان مطالبات از کتابخانه ملی بالاست و ما باید به همه سرویس بدهیم و محدودیت فیزیکی در کتابخانه ملی داریم، تلاشمان این است دولت فضای بیشتری را به کتابخانه ملی اختصاص دهد. محقق هرچه خواست در اختیارش می‌گذاریم، اما برای سایر مراجعین به دلایلی که گفته شد محدودیت در اختیار گذاشتن منابع را داریم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار