کمالی در همایش تحزب و توسعه:

تعریف صحیحی از مفهوم سیاست نداریم/ احزاب حلقه مفقوده توسعه هستند

رئیس خانه احزاب ایران گفت: احزاب حلقه مفقوده توسعه ملی هستند و نبود حزب به عنوان یک نقیصه همواره مطرح بوده است.

تعریف صحیحی از مفهوم سیاست نداریم/ احزاب حلقه مفقوده توسعه هستندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین کمالی رئیس خانه احزاب در همایش علمی تحزب و توسعه که صبح امروز پنجشنبه (20 اردیبهشت) در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: احزاب حلقه مفقوده توسعه ملی هستند و نبود حزب به عنوان یک نقیصه همواره مطرح بوده است، اما اکنون این سوال مطرح است که برای رفع این مشکل باید چه کنیم؟

وی تصریح کرد: ما یاد گرفتیم که فردی کار کنیم و به تصمیم جمعی هم چندان اهمیتی نمی‌دهیم، برخی می‌گویند که احزاب در ایران پیشینه خوبی از خود به جایی نگذاشته اند. آیا با چنین تصویری توقع داریم که حزب رشد کند؟

رئیس خانه احزاب ایران با اشاره به موضوع اصلی فعالیت احزاب یعنی سیاست، افزود: آیا تعریفی که از سیاست در فرهنگ خودمان داریم با آنچه در غرب معنا شده یکسان است؛ در غرب سیاست را تدبیر می‌دانند، اما در کشورمان سیاست را دروغگویی و سر دیگران کلاه گذاشتن تعریف کردیم.

کمالی با اشاره به اینکه ما در مفهوم سیاست مشکل داریم، گفت: در غرب حزب منبع دانش و تجربه است و در تعریف ما احزاب آمده اند تا سلطه خود را بر دیگران برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه تنوع احزاب، حق انتخاب را به افراد می‌دهد، گفت: باید یاد بگیریم که دیدگاه‌های متفاوت را گوش بدهیم چرا که قدرت شنیدن خود نوعی توسعه یافتگی است.

دبیرکل حزب اسلامی کار اضافه کرد: در زمینه فعالیت‌های سیاسی باید شرایطی را به وجود آوریم که احزاب از این وضعیت خارج شوند؛ در گذشته مدت‌ها احزاب سعی می‌کردند بگویند ما سیاسی نیستیم و قدرت نمی‌خواهیم و این را برای متهم نشدن به قدرت طلبی می‌گفتند در حالی که اصلی‌ترین فعالیت احزاب در حوزه سیاسی و چرخش قدرت است.

کمالی با اشاره به ضرورت بازنگری در قانون احزاب، اظهار کرد: با نشست‌هایی که با مجلس و وزارت کشور داریم درصدد اصلاح این قانون هستیم؛ وجود حزب سایه یک نعمت بزرگ برای حزب حاکم است چرا که اشکالات او را می‌گوید و پیشنهاد رفع می‌دهد.

وی بیان کرد: باید نگاهمان را به احزاب تغییر دهیم چراکه احزاب قائده گردش نخبگان را شکل می‌دهند؛ در گروه‌های مختلف حزبی که وجود دارد حتی در میان اصلاح طلبان هم شخص پرستی وجود دارد در حالی که ما باید از اشخاص عبور کنیم و به برنامه برسیم.

کمالی تصریح کرد: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی برنامه نداشت ما چهره‌ها را انتخاب کردیم و هر کسی که حراف بود، او را بر می‌گذیدیم در حالی که ما باید برنامه‌ها را می‌دیدیم؛ یک نفر جلد بسته‌ای را نشان داد و گفت که این برنامه است و ما داخل آن را ندیدیم، آیا انتخاب یک ملت باید این باشد؟ البته اشکال به انتخاب نبود بلکه سیستم اشکال داشت و من خودم به آقای روحانی رای دادم.

وی تصریح کرد: این نحوه انتخاب غلط است و مردم باید به برنامه‌ها رای بدهند؛ حزب همین کار را می‌کند و تیم منسجمی را برای اداره کشور تشکیل می‌دهد.

رئیس خانه احزاب در پایان این نشست را مفید و موثر برای احزاب دانست و ادامه داد: تمایلم این بود که احزاب بیشتری در این همایش شرکت کنند و نظرات خود را ارائه بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار