نظم‌ده مطرح کرد:

آمادگی بهزیستی برای توسعه بیشتر فعالیت‌های گفتاردرمان‌گر‌ها

مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان کشور از اعلام آمادگی سازمان بهزیستی برای تعامل بیشتر با گفتاردرمانگر‌ها خبر داد.

آمادگی بهزیستی برای توسعه بیشتر فعالیت های گفتاردرمان‌گران/اوتیسمی‌ها در انتظار گفتاردرمان‌گربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاظم نظم‌ده مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان کشور در شانزدهمین‌ همایش گفتار درمانی با بیان اینکه 232 گفتار درمان‌گر در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند، گفت:  با توجه به نیاز کشور و نیاز معلولان بخش زیادی از نیاز آنها که با اختلالات گفتاری و شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند مورد توجه نبوده اند  و از سوی دیگر طیف زیادی از گفتار درمان‌گران آماده خدمات رسانی هستند که باید حلقه واسطی‌ عرضه و تقاضا را پیگیری کند.
 
وی افزود:  انجمن گفتار درمانی باید در ابتدا نیاز سنجی و سپس در رفع نیاز جامعه هدف گام بردارد که در این عرصه سازمان بهزیستی آماده است که تعاملات بیشتری را با گفتار درمان‌گران داشته باشد اما اول باید گفتار درمانی خود را معرفی کند و با مصادیق کار خود جامعه را به سمت خود متوجه سازد.

نظم ده  گفت: بیش از 28 هزار مرکز در کشور وجود دارد که گفتار درمان‌گران در کنار 232 گفتار درمان‌گر بهزیستی به ایفای نقش می‌پردازند و امیدواریم این رشته توانبخشی هم  با حفظ ارزشمندی خود و بهره‌مندی از تجارت دیگران نقش مؤثری را در رفع آسیب‌های گفتار و زبان بردارد.

نظم‌ده ادامه داد: تأسیس مراکز توانبخشی PKU یکی از پیشنهاداتی است که اعضای انجمن گفتار درمانی مطرح کرده است و  امیدواریم به زودی با مدیریت گفتار درمان‌گران شاهد تأسیس این مراکز و خدمات رسانی به هم‌وطنانمان باشیم.

خلا گفتار درمان‌گران در مراکز اوتیسم‌ کشور

مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان کشور گفت: یکی از موارد گفته شده از سوی انجمن گفتار درمانی خلا حضور گفتار درمان‌گران در مراکز اوتیسم‌ است و اکنون نیاز اختلالات گفتاری و شنوایی افراد اوتیسم‌ روی زمین مانده است؛ از سویی دیگر افراد آماده به کار نیز به مرکزی معرفی نمی‌شوند که امیدواریم با توجه به تعدد مراکز توانبخشی معلولان شاهد حضور گفتار درمان‌گران به این مراکز و توزیع عادلانه گفتار درمان‌گران به مراکز توانبخشی باشیم.

اختلالات ارتباطی معضل کودکان اوتیسم‌ است

هوشنگ دادگر دبیر علمی شانزدهمین‌ گفتار درمانی ایران، افزود: آمار دقیقی از اوتیسم‌ نداریم اما با توجه به افزایش شیوع اوتیسم‌ نگرانی افزایش این بیماری در ایران وجود دارد و باید تشخیص و مداخله زودهنگام مدنظر خانواده‌ها باشد.

وی اظهار کرد: اختلالات ارتباطی معضل کودکان اوتیسم‌ است و مداخلات زودهنگام بازدهی درمان را سبب می‌شود و بهتر است به جای آمارهای ناصحیح موضوعات سلامت محور که باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود بحث مداخله زودهنگام و اثربخشی آن بر کودکان اوتیسم‌ سایر بیماری‌ها را برای جامعه انتشار دهیم.

دادگر اظهار کرد: به گفته متخصصان ایران در سال‌های آتی با سونامی‌ سالمندی مواجه است و از آنجایی که اختلالات بلع‌ و اختلالات ارتباطی سالمندان گریبانگر‌ این گروه‌هاست مسئولان و مدیران بین بخشی باید با همکاری هم افراد صاحب‌نظر در حوزه اختلالات را شناسایی کنند و با به کارگیری گفتار درمان‌گران بتوانند برای افراد درگیر راه‌کارهایی را اتخاذ کنند.

دبیر علمی شانزدهمین‌ همایش گفتار درمانی ایران گفت: در حوزه پیشگیری اختلالات ارتباطی و ساماندهی خدمات برای گروه‌های هدف هم انتظار می‌رود تا متولیان برنامه‌هایی را داشته باشند تا شاهد  خدمات رسانی هرچه بیشتر  به این گروه‌ها باشیم.

وی گفت: انجمن علمی گفتار درمانی با تکیه بر تکنولوژی و علم روز در  ارزیابی، تشخیص و درمان گام‌های مهمی را برداشته است و با مراجعه زودهنگام به گفتار درمان‌گران، اختلالات وسیع گفتار و زبان از طیف کودکان تا بزرگسالان رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار