گول قارچ ها را نخورید / افزایش موارد مسمومیت

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: موارد مسومیت با قارچ رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه سارا شاه آبادی مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امسال به دلیل شرایط جوی و رعد و برق‌های زیاد، قارچ‌های بسیاری سر از خاک بیرون آورده‌اند که عمده آن‌ها سمی هستند.

وی گفت: متاسفانه استفاده از این قارچ‌ها موجب افزایش موارد مسمومیت با قارچ شده، لذا توصیه می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو در دل طبیعت خودداری کنند.

وی افزود: دقیقا اطلاعی نداریم که چرا امسال اینطور شده و عمده قارچ ها سمی شده‌اند، فقط توصیه ما این است که امسال افراد از خوردن قارچ‌های خودرو اجتناب کنند.

شاه آبادی گفت: سم برخی قارچ‌ها از طریق پوست جذب شده و توصیه می شود افراد از دست زدن به قارچ‌ها خودداری کرده و در این زمینه مراقب کودکان نیز باشند که به قارچ دست نزنند.

شاه آبادی تصریح کرد: توصیه این است که افراد تنها از قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده دارای علامت سیب سلامت استفاده کنند.

 

رییس مرکز فوریت های پزشکی استان کرمانشاه گفت: به دلیل مسمومیت قارچ سمی تاکنون سه نفر فوت کردند که دو نفر از این افراد در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه و یک نفر در بیمارستان شیراز فوت کرده است.

 

مدرسی  رییس مرکز فوریت های پزشکی استان کرمانشاه گفت:  ۸ نفر از این افراد به بیمارستان شیراز اعزام شدند که یک نفر فوت کرد و ۷ نفر از آنها در آن بیمارستان هستند که ۴ نفر در آی سی یو و یک نفر تحت عمل پیوند کبد قرار گرفته است.

به گفته این مسئول، ۶ نفر مستقیما به شیراز مراجعه کرده اند و در حال حاضر ۱۳ نفر در بیمارستان امام خمینی کرمانشاه بستری، ۳ نفر در آی سی یو، ۱۱ نفر در اورژانس و ۵۷ نفر هم ترخیص شده اند.

وی به شهروندان توصیه کرد که از خوردن قارچ های خودرو خودداری کنند، چون ابن قارچ ها علاوه بر درگیری های کبدی، مشکلات خونی و گوارشی حتی می توانند باعث مرگ فرد شوند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: توصیه می شود که چوپان ها و افراد محلی نیز از خوردن و خرید و فروش این قارچ ها خودداری کنند.

 مدرسی یادآور شد: افراد پس از مصرف قارچ با مشاهده هرگونه علایمی همچون تهوع و استفراغ، خونریزی گوارشی، ادرار خونی و ملتحمه زرد سریعا برای آزمایش به بیمارستان مراجعه کنند.

وی در خصوص اینکه آیا این قارچ های سمی پادزهر دارند با نه نیز گفت: در حال حاضر تیمی از وزارت بهداشت به کرمانشاه آمده اند و از قارچ ها در اماکنی که اعلام شده نمونه برداری کرده و برای آزمایش به تهران برده اند و هنوز جوابی ارائه نکرده اند.

این مسئول اظهار داشت: بیشترین مراجعین در این زمینه نیز از ماهیدشت، حوالی کورزران، میانراهان و صحنه بوده اند.

مدرسی در مورد اینکه آیا سم این قارچ ها با پختن و کباب کردن از بین می رود یا نه نیز گفت: خیر افراد مراجعه کننده هم قارچ را به صورت پخته و یا سرخ شده مصرف کرده اند.

 

انتهای پیام/د

 

 

افراد تنها از قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده استفاده کنند

 

 

 

برچسب ها: کرمانشاه ، قارچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
تو همه خبر گزاری ها این خبر رو زدند هیچ کدوم یک عکس نذاشتند مردم با نوع این قارچها آشنا بشن