معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از کاهش آبگیری سازه‌های آبخیز این استان خبرداد.

کاهش آبگیری سازه‌های آبخیز استان مرکزیعظیمی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی درگفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛گفت: در ۲ ماهه ابتدای سال گذشته سازه‌های آبخیز استان مرکزی ۳ مرحله آبگیری شده بود که بالغ بر ۳۶۰ هزار مترمکعب روان اب کنترل شد.

عظیمی افزود: متاسفانه امسال در ۲ ماه ابتدای سال این سازه‌ها فقط یک مرتبه ابگیری شده اند و این موضوع بحران کمبود آب را تشدید می‌کند و این امر ضرورت صرفه جویی در آب را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در سطح استان مرکزی ۱۲ هزار پروژه ابخیزداری در استان فعال است تا در هر سال بارندگی ۸۶ میلیون مترمکعب روان اب را ذخیره کند.

اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای پارک آبخیز گردو

یوسفی مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان مرکزی هم گفت: پارک آبخیز گردو یکی از زیرحوزه‌های کویر میقان است که کار اجرایی آن از سال ۸۸ با اعتبار ۲ میلیارد تومان آغاز شده است.

یوسفی افزود: این حوزه آبخیز در هزارو ۴۱۳ هکتار وسعت با رودخانه‌ای به طول ۱۰ کیلومتر سالانه ۱.۴ میلیون متر مکعب روان آب دارد که با انجام پروژه آبخیزداری توانسته ایم این حجم از آب را ذخیره و باعث تقویت قنوات و سفره‌های زیرزمینی شویم.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی با هدف کنترل سیل و احیا این دره و استفاده از روان آب‌های این منطقه اقداماتی از جمله احداث بند‌های سنگ و سیمان، بند‌های گابیونی و کاشت درختان را انجام داده است.

انتهای پیام / ج

برچسب ها: کشاورزی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.