رئیس نمایشگاه قرآن خبر داد؛

خادمان قرآنی با حضور رئیس‌جمهور تجلیل می‌شوند/ برنامه‌محوری؛ اصلی‌ترین رویکرد نمایشگاه قرآن

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در نشست خبری نمایشگاه قرآن کریم، از حضور رئیس‌جمهور در این رویداد قرآنی خبر داد.

تجلیل از خادمان قرآنی با حضور رئیس‌جمهوربه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فقهی زاده در ابتدا گفت: نمایشگاه قرآن کریم متعلق به همه مردم ایران است و به عنوان جشنواره بزرگ ملی و بین المللی قرآن کریم تلقی می‌شود که جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

وی از فعالیت نهاد‌های مختلف مردمی و دولتی و همکاری ۱۵ وزارتخانه، ۳۲ موسسه مردمی، ۱۶ مرکز دانشگاهی و ۱۵ حوزه علمیه در برپایی نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: امسال در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم، رویکرد‌های نمایشگاه متفاوت خواهد بود. اولین رویکرد این است که کار‌ها را به موسسات، شخصیت‌ها و نهاد‌ها و دستگاه‌های قرآنی مردمی و دولتی سپرده ایم.

فقهی‌زاده افزود: دومین رویکرد اصلی ما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برنامه‌ محوری است. ما نمایشگاه را به عنوان یک تماشاخانه نمی‌دانیم؛ بلکه جشنواره بزرگ قرآنی، علمی، محتوایی و هنری تلقی می‌کنیم که مؤسسات، شخصیت‌ها، نهادها و مراکز قرآنی در سراسر کشور امکان مشارکت در این رویداد بزرگ را دارند. البته داشتن طرح و برنامه و نگرش برنامه محوری برای این مشارکت هم نیاز است.

وی افزود: ما تلاش کرده‌ایم از روزمرگی خارج شویم و از انفعال به سوی فعالیت و مؤثر بودن حرکت کنیم و خود را دست بسته تلقی نکرده‌ایم.

فقهی زاده تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بدون شک بزرگترین رویداد قرآنی عمومی در سطح جهان اسلام تلقی می‌شود. این رویداد فرهنگی را مردمی، دولتی و عمومی می‌دانیم و اختصاص به فرد خاصی ندارد.

او همچنین، از حضور رئیس جمهور در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی خبر داد و گفت: این مراسم ۱۵ ماه رمضان با حضور دکتر روحانی در نمایشگاه قرآن برگزار خواهد شد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، در خصوص اتاق فکر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: ما اتاق فکر تشکیل داده‌ایم و بیش از 400 طرح و برنامه را از مؤسسات مردمی نهادهای دولتی و شخصیت‌های گوناگون دریافت و بررسی کرده‌ایم. در نهایت 120 برنامه تأیید شده است.

وی ادامه داد: رویکرد این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با 25 دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم متفاوت خواهد بود. تبدیل نمایشگاه ملی قرآن کریم به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از دیگر رویکردهای امسال خواهد بود. اگرچه در این دوره با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم اما تلاش خود را انجام خواهیم داد.

 

۵۰ هزار متر مربع از فضای مصلی به نمایشگاه قرآن اختصاص دارد

وی از برپایی نمایشگاه در فضایی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع خبر داد و گفت: رویکرد امسال تقویت بیش از پیش بخش‌های محتوایی است تا فروش محصولات! امسال ۳۰ هزار متر مربع به بخش محتوایی و ۲۰ هزار متر مربع به بخش فروش اختصاص خواهد یافت. همچنین از ۵۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاه ۳۳ هزار متر در شبستان، ۷ هزار متر نیم طبقه و ۱۰ هزار متر در دو رواق شرقی و غربی برگزار خواهد شد.

فقهی‌زاده در خصوص مشکلات نمایشگاه امسال گفت: از تعداد بسیاری شخصیت قرآنی و اندیشمندان کشورهای دیگر دعوت کرده‌ایم که بسیاری از آنها به دلیل ماه مبارک رمضان از حضور خود در این نمایشگاه عذرخواهی و مطرح کردند، تقارن نمایشگاه با ماه مبارک رمضان و مسافرت‌های چند روزه حضور در نمایشگاه برای آنها را سخت می کند. ولی در عین حال تلاش می‌کنیم نمایشگاه را بین المللی کنیم و بعد از 3 سال این اتفاق رقم می‌خورد.

وی افزود: از شخصیت‌های برجسته هفت کشور جهان اسلام مانند عراق، مالزی، ترکیه، آذربایجان و برخی از کشورهای جهان اسلام برای حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دعوت کرده‌ایم؛ همچنین از 20 موسسه بین المللی قرآن کریم که فعالیت‌های برجسته‌ای دارند برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده‌ایم تا در این رویداد بزرگ شرکت کنند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار کرد: نمایشگاه قرآن را بزرگترین رویداد گسترده در سطح جهان اسلام تلقی می‌کنیم، این نمایشگاه اختصاص به قرائت و حفظ قرآن ندارد بلکه بخش‌های هنری، محتوایی و جنبه‌هایی متعددی را دربرمی‌گیرد و تنوع موضوعی بسیار دارد.

فقهی‌زاده در خصوص چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران هستیم. به همین مناسبت برخی از فعالیت‌های نمایشگاه به این رویداد توجه دارد؛ کمیته‌ها و غرفه‌هایی برای این بخش در نظر گرفتیم و از چهره‌های برجسته انقلاب تجلیل خواهیم کرد. همچنین برای نخستین بار غرفه‌هایی را به فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: نمایشگاه قرآن کریم با نمایشگاه‌های شخصی و موضوعی متفاوت است و جنبه فرهنگی،‌ علمی وهنری آن بر جنبه فروشگاهی غلبه دارد؛ نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عرصه ارائه توانمندی فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری در طول یک سال قبل خواهد بود. به نمایشگاه قرآن کریم نگاه جشنواره فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم و به لحاظ فروشگاهی به آن توجه نکنیم.

وی در خصوص برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه قرآن تصریح کرد: امسال برای استفاده عموم علاقه‌مندان به نشست‌های نمایشگاه، 50 نشست نیمه ‌تخصصی و 12 نشست تخصصی برگزار می‌کنیم تا مردم، صاحب‌نظران و کارشناسان از آنها استفاده کنند. همچنین امسال و در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت نمایشگاه در اغلب شبکه‌های اجتماعی داخلی انجام و به جز این سایت نمایشگاه هم در ایام برگزاری نمایشگاه قرآن فعال خواهد بود.

فقهی‌زاده در خصوص زمان و ساعت بازدید نمایشگاه خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 29 اردیبهشت تا 14 خرداد ماه برگزار خواهد شد و ساعت بازدید برای علاقه مندان 17 تا 12 شب خواهد بود.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حسینی مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن، در خصوص بن‌های خرید ویژه نمایشگاه به فعالان قرآنی گفت: امسال بن خرید تا سقف 100 هزار تومان به فعالان قرآنی تعلق خواهد گرفت و این عزیزان باید با مراجعه به سایت نمایشگاه برای دریافت بن نام ‌نویسی کنند.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: قرآن ، رئیس جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار