معاون میراث فرهنگی کشور پیشنهاد داده است که روز حافظان میراث فرهنگی در متن تقویم سالانه کشور قرار بگیرد.

روز حافظان میراث فرهنگی در تقویم رسمی کشور ثبت شودبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم گرامیداشت روز حافظان میراث فرهنگی و تقدیر از پیشکسوتان و کارکنان نمونه یگان حفاظت و نمایشگاهی از کشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی امروز در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گفت: همانطور که بارها گفته شده واقعیت این است که حفاظت یک امر یکپارچه است. از زمان تاسیس سازمان میراث فرهنگی موضوع نگهبانی و پاسداری از میراث فرهنگی یک امر مهم بود. افرادی که موظف به این کار بودند، به اندازه ای به میراث فرهنگی علاقه مند می شدند که پس از بازنشستگی بسیاری از تاریخ شفاهی ما را از بر بودند و تبدیل به راهنمایان حوزه میراث فرهنگی می شدند.

وی افزود: هم اکنون صحبت های زیادی در خصوص تقویت بخش نرم افزاری حفاظت از میراث فرهنگی شده است و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز روی این امر تاکید دارند. یگان حفاظت از میراث فرهنگی باید لجستیک بهتری داشته باشد. البته در حوزه نرم‌افزاری آموزش و ... را با موارد دیگر یک بسته حفاظتی می بینیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: بنابراین بحث یکپارچگی حفاظت از میراث فرهنگی بسیار مهم است و ما مرتب با یک جریان مستند مواجه هستیم که کار کنترل و حفاظت از میراث فرهنگی را فراهم می‌کند. هم اکنون ۳۲ هزار اثر در لیست میراث تاریخی ما ثبت شده است که به طور مرتب باید از وضعیت آنها مطلع شویم. من فکر می‌کنم یگان حفاظت از میراث فرهنگی نسبت به گذشته، دستاوردهای خوبی دارد.

طالبیان خاطرنشان کرد: پیشنهاد کرده ام که روز حافظان میراث فرهنگی در متن تقویم سالانه کشور قرار بگیرد.

همچنین علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در بخش دیگری از مراسم روز گرامیداشت حافظان میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی به عنوان بخش پایه‌ای سازمان میراث فرهنگی عمل می‌کند و روند تغییرات اقتصاد جهانی نشان می‌هد که آنچه همچنان روند رو به رشد خواهد داشت؛ گردشگری است.

وی افزود: بنابراین همه کشور‌هایی که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دارند، از این داشته کشورشان برای بهبود اقتصادشان کمک می‌گیرند. البته برخی از کشور‌ها نیز با جاذبه‌هایی که ایجاد می‌کنند، حوزه گردشگری کشورشان را رونق می‌بخشند.

مونسان اظهار کرد: خوشبختانه تلاش‌های زیادی شده که در مسیر درست نقش آفرینی در اقتصاد کشور گام برداریم. البته چشم‌انداز مناسبی دیده می‌شود و با توجه به نشانه‌ها به نظر می‌رسد، گام اول به درستی برداشته شد. امید است در پایان سال۱۳۹۷به هدف مطلوب برسیم.

 

سرقت از آثار تاریخی، سرقت فرهنگی است

رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: سرقت از آثار تاریخی ما یک سرقت مادی نیست و غیر قابل جبران است؛ زیرا مصداق به سرقت رفتن هویت کشور است و به نظر می‌رسد که پشتوانه خودمان را به سرقت داده ایم. بنابراین باید تلاش هایمان را دو چندان کنیم تا میراث فرهنگی کشورمان سرقت نشود.

مونسان ادامه داد: با کار‌های سلبی نمی‌توانیم صد در صد موفق شویم. به نظرم علاوه بر اینکه باید تجهیزاتمان را ارتقا دهیم،  فرهنگ سازی هم نیاز است . باید مردم را در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی مشارکت بدهیم. متاسفانه ما در تأمین تجهیزات یگان حفاظت میراث فرهنگی و مرمت از آثار میراث فرهنگی، مشکل مادی داریم.

میراث فرهنگی معرف پیشینه و هویت کشور است

همچنین؛ سردار رحمت اللهی، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این مراسم گفت: همه ما باور داریم که میراث فرهنگی یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی کشور است و معرف پیشینه و هویت کشور به حساب می‌آید. امروز یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی حفظ و نگهداری است و یگان حفاظت سازمان نیز موظف به نگهداری از اموال منقول و غیر منقول سازمان میراث فرهنگی است. وظایف این یگان چند وجهی است. بخش عمده و برجسته وظایف یگان حفاظت از میراث فرهنگی بعد حفاظتی دارد.

وی افزود: یک بعد دیگر وظایف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، جنبه انضباطی دارد. یک بعد دیگر ماموریت‌های یگان جنبه اطلاعاتی دارد و من اعتقاد دارم بزه دیدگی ناشی از جرائم خرد نیز می‌تواند وظایف یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی را تحت تاثیر قرار بدهد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف راهبردی ما ساماندهی یگان حفاظت حرفه‌ای برای حفاظت از میراث فرهنگی است. امنیت نرم افزاری در سازمان میراث فرهنگی بر امنیت سخت افزاری باید ارجحیت داشته باشد. ما به عنوان رویکرد کنشی یگان ایده مشارکت‌های اجتماعی را مطرح و اداره مشارکت‌های اجتماعی را تاسیس کردیم و جوامع هدف را مشخص کرده و با نهاد‌ها و بخش‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند، تعامل برقرار کردیم. اما رویکرد واکنشی ما نیز امری است که باید پیگیری شود و ما با جدیت به این امر پرداختیم.۴۲۵۰مورد اختیاریه قانونی در سال۱۳۹۶ابلاغ شد و در همین سال بیش از۶۰هزار قلم اشیای مکشوفه داشتیم. از این۶۰هزار قلم ۲۵هزار قلم اصیل بوده است. با ورود جرائم نوظهور در فضای مجازی احساس کردیم که این امر را هم باید پیگیری کنیم و از۲۰۰سایتی که مورد بررسی قرار گرفت۱۶۰سایت فیلتر شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار