رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت:قیمت‌گذاری بر اساس درجه کیفیت کالاها صورت می‌گیرد و از اتحادیه‌ها نیز خواسته شده تا آنالیز قیمتی را برای محصولات تولیدی اتحادیه خود بر اساس کیفیت محصولات ارائه دهند.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در رابطه با برنامه‌های اتاق اصناف در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اتاق اصناف برای زمان‌های مخصوص نظیر ماه مبارک رمضان، شروع سال جدید تحصیلی، عید نوروز و ایام ماه محرم و صفر برنامه مشخصی دارد و بازار کالاهای اساسی و اغذیه‌فروشی‌ها را بیش از سایر ایام مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی در همین راستا افزود: از 10 روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان، بازرسان اتاق اصناف در بازار حضور داشته و بر نحوه توزیع کالا نظارت دارند، همچنین اگر کمبود کالایی نیز در بازار گزارش شود به ستاد تنظیم بازار گزارش داده و درخواست تزریق کالا به بازار مصرف می‌شود.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان بیان داشت: تاکنون در زمینه کمبود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موردی گزارش نشده و بازار تحت نظارت است.

جهانگیری اذعان داشت: به منظور نظارت و بررسی بیشتر بازار، با رؤسای اتحادیه‌ها نیز هماهنگی لازم صورت گرفته و بازرسان اتحادیه نیز با حضور در بازار، بر نحوه عرضه محصولات نظارت می‌کنند.

وی در رابطه با قیمت زولبیا و بامیه خاطرنشان کرد: زولبیا و بامیه و سایر اقلام غذایی از رسته قیمت‌گذاری خارج شده است و تنها پنج اتحادیه هستند که طبق روال سابق همچنان مشمول قیمت‌گذاری محصولات خود هستند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در همین زمینه افزود: قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود اما این امر بدان معنا نیست که نظارتی بر روی قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه همچون گذشته بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه‌ها قیمت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با واحدی  که اقدام به قیمت‌گذاری خارج از چارچوب کند، برخورد خواهد شد.

جهانگیری تصریح کرد: قیمت‌گذاری بر اساس درجه کیفیت کالاها صورت می‌گیرد و از اتحادیه‌ها نیز خواسته شده تا آنالیز قیمتی را برای محصولات تولیدی اتحادیه خود بر اساس کیفیت محصولات ارائه دهند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان یادآور شد: در رابطه با محصول پرتقاضای زولبیا بامیه، از اتحادیه گز و شیرینی خواسته شده که بر اساس کیفیت، این محصول را در سه دسته معمولی، خوب و ممتاز مورد بررسی قرار داده و بر قیمت آن نظارت کنند.

وی در ادامه به عدم تأثیر نوسانات اخیر نرخ ارز بر قیمت کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تغییرات قیمت نرخ ارز بیشتر جنبه روانی داشت و با توجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفت، قیمت کالاهای اساسی کنترل شد و دستخوش تغییرات نشد.

جهانگیری در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر ارز مورد نیاز برای تهیه کالاهای اساسی، ارز تحصیلی، درمانی و مسافرتی به میزان کافی وجود دارد و آن چه واضح است تا کنون از محل ارز، تأثیر آن چنانی در بازار کالاهای اساسی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت یادآور شد: افزایش قیمت گوشت به دلیل افزایش نرخ ارز نبوده بلکه به خاطر فصل گرانی گوشت است و هر ساله، تا پایان اردیبهشت ماه عشایر اجازه کوچ ندارند و گوشت قرمز نوسان قیمت پیدا می‌کند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان همچنین اظهار داشت: نوسانات دلار تأثیر قابل توجهی بر ارزاق مردم نداشته و صرفاً بر کالاهایی که ریشه مواد اولیه آن در خارج بوده تأثیر گذاشته است.

جهانگیری ریشه التهابات اخیر ارز را سیاسی دانست و تصریح کرد: کشور ما بیشتر درگیر مسائل سیاسی بوده و ریشه این مسائل نیز در فضای مجازی است و دشمنان در حال تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن زندگی روزمره مردم و مسموم کردن اذهان آن‌ها هستند اما با این حال، در ماه مبارک رمضان شرایط بازارها کاملاً عادی بوده و اتفاق ناگواری در آن رخ نداده است.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در پایان متذکر شد: رصد بازار از سوی اتاق اصناف دنبال می‌شود و برای ماه مبارک رمضان نیز طرح ویژه‌ای در نظر گرفته شده و هرگونه مورد گزارش شده به این اتاق، با جدیت دنبال می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

کمبود کالاهای اساسی نداریم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار