با اجرایی شدن طرح تنفس جنگل اگر برای برداشت چوب برنامه جایگزینی اجرا نشود شاهد گرانی و افزایش قاچاق چوب خواهیم بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، احمد محمدی رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه در هشتمین آئین قرق شکنی مراتع کوچ عشایر بر لزوم طراحی یک برنامه جایگزین پس از اجرایی شدن طرح تنفس جنگل تأکید کرد و گفت: بدون برنامه جایگزین شاهد گرانی  و در نتیجه افزایش قاچاق چوب خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شهرستان سوادکوه به نام دامپروری شناخته شده است، بر تقویت صنعت دامداری در شهرستان تأکید کرد و افزود: اولویت با دامداری است و دیگر صنایع باید در کنار این دامداری باشند.

محمدی بر لزوم توجه مسئولان شهرستان بر ایجاد صنایع وابسته به دامداری اشاره کرد و گفت: با تعطیل شدن کارخانجات شیر و ماست در شهرستان، دامداری ها نیز تعطیل خواهد شد.

رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه با اشاره به کشت گیاهان دارویی در مراتع گفت: با آموزش دامداران در این زمینه، کشت گیاهان دارویی می‌تواند به‌عنوان یک صنعت مستقل کمک کار دامداران شود.

وی با اشاره به کمبود آب، به ممنوعیت کشت مجدد  اشاره کرد و افزود: کشت دوم اندک ذخایر آب را از میان خواهد برد.

حمیدرضا احمدی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سوادکوه نیز قرق‌شکنی را عاملی برای ورود به‌هنگام مرتع‌داران دانست و گفت: امسال بیش از ۹۶ درصد از مرتع‌داران به‌موقع وارد مرتع شده‌اند.

وی میزان مراتع شهرستان را ۴۳ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۷۱۷ بهره‌بردار، شش تعاونی مرتع‌داری و یک انجمن صنفی مرتع‌داری در شهرستان سوادکوه وجود دارد.

قرق شکنی یا همان باز شدن مرتع که از سنت دیرینه دامداران مازندرانی است که همه ساله در فصل پاییز برای حفظ پوشش گیاهی از ورود دام ها به مراتع ییلاقی جلوگیری می شود و نیمه اردیبهشت با آماده شدن بسترمراتع ییلاقی برای چرای مناسب دام قرق شکنی اجرا می شود.

هشتمین آئین قرق شکنی مراتع کوچ عشایر در مرتع نیزه بن کبوتر اسطل سرخ آباد سوادکوه برگزار شد و این آیین سال‌های قبل در منطقه ییلاقی چرات، دراسله و گدوک سوادکوه برگزار شده بود.

انتهای پیام/آ

تنفس جنگل نیازمند حمایت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار