شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای تهیه یک دارو به داروخانه مراجعه کرده باشید و در بین تبلیغات رنگ و وارنگ داروها و گفته های داروساز سردرگم شوید که داروی ایرانی ارزان قیمت را تهیه کنید یا داروی خارجی؟، از طرفی برخی داروسازان و پزشکان در این موارد به شما می گویند که داروی خارجی اثربیشتری دارد، البته ناگفته نماند پزشکانی هستند که داروی ایرانی را توصیه می کنند و با بیان ویژگى های آن انتخاب را به عهده خودتان می گذارند.
دست آخر در اغلب این قبیل موارد مردم تسلیم تبلیغات فریبنده و شکل جذاب و زیبای داروی خارجی می شوند و داروی مورد نیاز خود را به چند برابر قیمت خریداری می کنند، تصمیمی که در نهایت به صنعت داروسازی و اقتصاد کشور ضربه می زند.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برخی علل بیاعتمادی مردم به داروهای ایرانی گفت: بخشی از این موضوع به فرهنگ ایرانیها برمیگردد و بخشی از این آن نیز حاصل برندینگ و تبلیغات شرکتهای داروسازی خارجی است.
منوچهر جمالی سوسفی عضو فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تأکید بر لزوم فرهنگسازی در مورد کیفیت داروهای ایرانی، گفت: باید رسانهها، صدا و سیما، مجلس و وزارت بهداشت به موضوع مصرف داروی ایرانی و فرهنگسازی در این زمینه توجه کنند و تلاش کنند داروی باکیفیت ایرانی بیشتر تبلیغ شود.
محمدرضا شانهساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیاعتمادی مردم به مصرف کالاهای ایرانی را یک معضل فرهنگی دانست و گفت: به طور کلی این معضل فرهنگی در کشور وجود دارد که اگر محصولی ایرانی مشابه خارجی داشته باشد، مردم ترجیح میدهند که نمونه خارجی به خصوص نوع اروپایی آن را استفاده کنند.
سخنگوی سازمان غذا عنوان کرد: از طرفی پزشکان و داروسازان که مرجع معرفی و تجویز دارو هستند، مردم را به سمت مصرف داروهای خارجی ترغیب میکنند و همه اینها دست به دست هم میدهد تا مردم به داروی ایرانی اعتماد لازم را نداشته باشند.
عضو فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکتهای وارد کننده دارو تبلیغات گستردهای در داخل کشور دارند، گفت: بسیاری از داروهای خارجی تبلیغات عجیب و غریبی به طرق مختلف دارند تا بتوانند محصول خود را بیشتر به فروش برسانند اما ما در تولید داخل به اندازه کافی تبلیغات نداریم، به خصوص در مواردی که کیفیت داروی ایرانی قابل رقابت با نمونه خارجی است.
جهانپور در ادامه به بحث کیفیت داروهای ایرانی اشاره کرد و گفت: در برخی برههها تولیدکنندگان داخلی به مقوله کیفیت آنطور که باید توجه نکردهاند و این سوابق در اذهان عمومی ثبت شده است که به دنبال آن مردم نسبت به استفاده از داروی ایرانی کماعتماد شدهاند.
سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: با سیاستهای حمایتی و تشویقی از تولیدکنندگان داخلی به خصوص آنهایی که کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دادهاند میتوان کیفیت داروی ایرانی را ارتقاء داد؛ همچنین باید تسهیلات ترجیحی و تشویقی به تولیدکنندگان داخلی که رتبه بالا در کیفیت دارو را اخذ میکنند، داده شود.
جهانپور ادامه داد: افزون بر این باید از تولیدکنندگان داخلی که محصولات خود را در بازارهای بینالمللی عرضه میکنند حمایت ویژهای شود تا با ارتقاء کیفیت بتوان اعتماد مردم را به داروهای ایرانی افزایش داد.
عضو فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی افزایش کیفیت داروهای ایرانی را برای جلب اعتماد مردم ضروری دانست و گفت: باید توجه داشت که تولیدکنندگان کیفیت داروهای خود را ارتقاء دهند البته پزشکان نیز در اعتمادسازی و باور مردم به استفاده و کیفیت داروی ایرانی نقش مهمی دارند.
شانهساز در خصوص برخی مسائل در مورد کیفیت پایین داروهای ایرانی، گفت: باید توجه داشت که دارو استانداردهای بینالمللی دارد و استاندارد ایران در مورد دارو اظهار نظر نمیکند؛ در ایران نیز شرکتها و کارخانههای داروسازی عمدتا استانداردهای فارماکوپههای اروپایی را استفاده میکنند و بر اساس این استانداردها دارو ساخته و اثربخشی و کیفیت آن بررسی میشود.
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه از نظر عددی، 97 درصد داروی مصرفی مردم در بازار، ایرانی است، گفت: با مصرف همین داروهای ایرانی متوسط عمر ایرانیان یا امید به زندگی پس از انقلاب و رشد صنعت داروسازی 20 سال افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اگر داروهای ایرانی کیفیت لازم را نداشت بسیاری از بیماریها درمان نمیشد یا متوسط عمر ایرانیان افزایش پیدا نمیکرد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو کاهش مارجین یا سود دارو و تجهیزات پزشکی را یکی دیگر از موضوعات تأثیرگذار بر کیفیت دارو دانست و گفت: داروهای خارجی بسیار گرانتر از نمونه ایرانی هستند و حاشیه سود آنها بالاتر است و این انگیزه اقتصادی زیادی را برای فروشنده یا شرکتهای پخش ایجاد میکند، تا داروی های خارجی را تبلیغ کنند .
جهانپور عنوان کرد: باید سود داروهای داخلی افزایش پیدا کند تا انگیزه تولیدکنندگان ایرانی برای افزایش کیفیت بیشتر شود.
شانهساز با بیان اینکه یک قلم داروی ایرانی به طور متوسط یک شانزدهم مشابه خارجی قیمت دارد، گفت: پایین بودن قیمت داروی ایرانی منجر میشود که صنعت داروسازی نتواند در زمینه بازاریابی، تبلیغات، بسته بندی خوب، معرفی دارو به پزشکان و خرید ماده اولیه با کیفیت هزینه کند ؛ این در حالی است که شرکتهای وارداتی به دلیل سود بالای فروش به تمام این موضوعات توجه دارند.
رئیس انجمن علمی داروسازان تاکید کرد ما اکنون 3 هزار و 400 قلم دارو در کشور تولید میکنیم و این موضوع که بین این داروها تفاوت کیفیتی وجود دارد یک امر واقعی است و این موضوع در همه جهان صدق می کند.
وی ادامه داد: از طرفی باید توجه داشت نه تنها ایران بلکه هیچ کشور اروپایی یا آمریکایی نمیتواند ادعا کند که همه محصولات تولیدی آن کشور بهترین در دنیا هستند، تفاوت کیفیت، بخش واقعی موضوع است و در همه دنیا این بحث وجود دارد.
شانهساز عنوان کرد: اگر داروهای ایرانی افزایش قیمت منطقی داشته باشند به طور قطع بستهبندی، کیفیت و مواد اولیه بهتری برای تولید داروی بومى تأمین خواهد شد و در این صورت است که رقابت عادلانهتری بین داروهای ایرانی با نمونههای خارجی خواهیم داشت.
انتهای پیام/
برخی داروهای خارجی اثر بخشی قویتری دارند حالا چرا نمیدونم .
متاسفانه ازانجا که درجامعه مردم به پزشک اعتماد زیادی دارد شاهد تجویز
دارووبه صرف اینکه داروی خارجی اثربخشی زیادی برامراض بیماردارد شخصا دکتر معالج ان پیشنهاد وتجویز می کند اما باید این فرهنگ اصلاح شود که داروی داخلی بهتر نسبت به خارجی هستش تنها فرق اینها فریب ذهن بیمار وسود بالایداروخانه ها ازبابت فروش دارو می باشد