رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: استفاده از طرح‌های مرتع‌داری بهترین راهکار برای مقابله با بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و چراگاه‌ها است.

لزوم استفاده از طرح‌های مرتع‌داری در جنوب کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ، ایمان مشایخی رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی «عشایر، مرتع‌داران و دامداران» با موضوع حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی این منطقه گفت: مرتع موجودی زنده است که برای حفظ آن سه آیتم زمان، مدت و ظرفیت استفاده از آن باید رعایت شود و همواره مد نظر مرتع‌داران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذار زمان ورود به مراتع ییلاقی را ۲۰ اردیبهشت ماه تا ۲۰ مرداد ماه عنوان کرده است، افزود: تغییر اقلیم رعایت این زمان‌بندی را سخت کرده که در صورت ادامه این روند عرصه‌های مرتعی منطقه جنوب کرمان ما به سوی نابودی پیش می‌رود.

مشایخی تصریح کرد: مشکل بعدی این منطقه حمل دام با وسایل نقلیه است که با توجه به امکانات موجود زمان کوچ دام‌ها به مراتع بسیار کمتر از گذشته شده و در نتیجه بهره‌برداری نیز زودتر اتفاق می‌افتد در حالی که ظرفیت استفاده حدود سه ماه است و همین امر موجب ضعیف شدن عرصه‌های مرتعی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای هر مرتع میزان مشخصی واحد دامی در نظر گرفته می‌شود، اما با ابراز تأسف این مسأله به هیچ وجه توسط بهره‌برداران رعایت نمی‌شود، گفت: استفاده از طرح‌های مرتع‌داری، تلفیقی، زنبورداری، کشت گیاهان دارویی و ... بهترین راهکار برای مقابله با بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع و چراگاه‌ها است.

انتهای پیام/ح

استفاده ازطرح های مرتع داری درجنوب کرمان ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار