پژوهشگران نانوحامل‌های هوشمندی ساخته‌اند که بتواند ژن‌های مؤثر در درمان بیماری‌های مزمن کلیوی را به سلول‌های خاصی از این اندام انتقال دهد.

درمان بیماری‌های مزمن کلیوی با نانو حامل‌های هوشمند انتقال ژن

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه 2 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به آسیب‌های حاد کلیوی جان خود را از دست می‌دهندوافرادی هم  که زنده می‌مانند زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیه را دارند .
 
محمد رمضانی با بیان اینکه  در ایران هم طبق گزارش‌ها بیماری‌های کلیوی یکی از شایع‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌ها بشمار می‌آید افزود:  حدود صد هزار نفر در ایران مبتلا به نارسایی‌های پیشرفته و مزمن کلیه هستند که از این تعداد ۵۲ هزار نفر تحت درمان دیالیز خونی صفاقی یا عمل پیوند قرار می‌گیرند.

وی گفت: انتقال ژن به کلیه یک روش درمانی امیدوارکننده برای بیماری‌های مقاوم به درمان در کلیه است ،عوارض جانبی سیستمیک دارو‌های کلیه و مقاومت به درمان، دو مانع عمده در شکست بیماری‌های کلیوی هستند. اما با وارد کردن انتخابی ژن‌های درمانی به کلیه ممکن است بتوان بر این مسائل غلبه کرد.
 
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  به کمک این روش می‌توان با تنظیم (مودولیشین) سیستم ایمنی، پاسخ بیماران به پیوند کلیه را نیز ارتقاء بخشیدافزود:به طورکلی این شیوه‌ی درمانی در صورت کارآمد بودن می‌تواند جایگزین استفاده از پیوند کلیه و یا استفاده از دارو‌های سرکوبگر سیستم ایمنی که شانس ابتلا به سرطان و عفونت را افزایش می‌دهند، گردند.

انتهای پیام//ف. ن.


ساخت نانو حامل‌های هوشمند برای انتقال ژن‌های مؤثر در درمان بیماری‌های مزمن کلیوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.