در حالی که ولایت فراه در غرب افغانستان زیر حمله شدید طالبان قرار داشت، حساب توئیتر نیروی هوایی آمریکا با یک شوخی، خشم کاربران دنیای مجازی و فعالان سیاسی افغانستان را برانگیخت.

خشم مردم و سیاستمداران افغانستان از شوخی بی مزه ارتش آمریکا در توئیتربه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که ولایت فراه در غرب افغانستان زیر حمله شدید طالبان قرار داشت، حساب توئیتر نیروی هوایی آمریکا با یک شوخی، خشم کاربران دنیای مجازی و فعالان سیاسی افغانستان را برانگیخت.

این شوخی مرتبط با یکی از مسایل داغ فضای مجازی بود که این روزها دست به دست می‌شود و در آن یک صدا را گروهی از کاربران به  شکل laurel و گروه دیگری به شکل yanny می‌شنوند.

صفحهه نیروی هوایی آمریکا در توئیتی که بعدا پاک شد با اشاره به حضور هواپیماهای آمریکایی در صحنه جنگ نوشت: «طالبان به جای laurel و yanny صدای BRRRT (اشاره به صدای شلیک مسلسل از درون جنگنده) را خواهند شنید».

این توئیت بسیار زود موجب عصبانیت کاربران اینترنتی افغانستان شد که باور داشتند زمان مناسبی برای شوخی نیست.

ذکیه سنگین، نماینده پروان در مجلس نمایندگان افغانستان در این باره گفت: «نیروهای آمریکایی به جای کمک به افغانستان، مصروف شوخی و تمسخر هستند.»

وی بیان داشت: «افغانستان در حالتی نیست که شوخی را تحمل کند و بپذیرد. اکثریت ولایات افغانستان در ناامنی است، جوانان ما در خط اول جنگ شهید می‌شوند؛ خانواده‌ها و مردم ما عزادار هستند و تحمل شوخی را ندارند. نیروهای آمریکایی فقط می‌خواهند صبر مردم افغانستان را به آزمایش بگیرند. آمریکا متعهد بوده است که ما را در برابر تروریسم حمایت کند، اما آنها به جای برقراری صلح و تامین امنیت مردم افغانستان را ریشخند می‌کنند و به غم مردم ما می‌خندند.»

گل‌احمد اعظمی، نمایندهه فراه در مجلس سنای افغانستان نیز با انتقاد از این مساله گفت: «شوخی در این شرایط قابل قبول نیست؛ وقتی سرنوشت و حیات مردم افغانستان در میان باشد، شوخی اینترنتی از هر جانبی که باشد برای هیچ کسی قابل قبول نیست. شوخی کردن در توئیتر و بی حرمتی به حیات مردم افغانستان و بی حرمتی به رسوم و عنعنات آنها توهین به مردم افغانستان است. توقع ما از آمریکا، ناتو و دیگر کشورهای منطقه و همسایه به شمول روسیه این است که از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت و تروریسم را سرکوب کنند».

گفتنی است که پس از شدت گرفتن اعتراض ها صفحه نیروی هوایی آمریکا مجبور شد این توئیت را پاک کند و در پیامی دیگر از نشر آن پوزش بخواهد: «ما به خاطر توئیت قبلی درباره A-10 که یک شوخی بسیار بی‌مزه بود معذرت می خواهیم؛ اکنون در این باره تحقیقات داخلی در جریان است. این توییت حذف شد.»

گفتنی است که در روزهای اخیر بسیاری از سیاست مداران افغانستان بار دیگر از پیمان امنیتی با آمریکا انتقاد کرده و خواستار لغو آن شده اند.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.