رئیس ادره زکات استان اصفهان گفت:زکات از هر کجا گرفته شود باید در همان‌جا مصرف شود و قرار شده در هر روستا شورای زکات ایجاد شود تا فقرا و منابع درآمدی مشخص شود و زکات را در همان روستا مصرف کنند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام غلام‌حسین رنجبر ظهر امروز درسخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: شاید سؤال شده باشد که مگر در شهر زکاتی وجود دارد که قرار است سخنرانی در موردش انجام شود؛ در قرآن هرجا از نماز یاد شده بلافاصله بعد از آن به زکات اشاره شده است و به معنای عام است و شامل حال همه انفاق‌ها، بخشش‌ها و دستگیری از نیازمندان خواهد شد.

وی افزود: در قرآن نیز انفاق امیرالمؤمنین با نام زکات آمده است و هر انفاقی در راه خدا انجام دهیم تعبیر قرآنی آن همان زکات است و برخی گفته‌اند آیات زکات حتی خمس را نیز شامل می‌شود.

رئیس اداره زکات استان اصفهان گفت: بر اساس آیات قرآن زکات شامل همه می‌شود و هر کسی که جایگاه حکومتی پیدا کرده است 3 وظیفه دارد؛ یکی اینکه ارتباط مردم را با مردم محکم کند، دیگری اینکه خود حاکم باید گره‌گشای کار نیازمندان باشد و هم دیگران را نیز به این کار تشویق کند، سومی نیز این است که باید جایگاه وی جایگاه امر به معروف باشد و خوبی‌ها را ترویج کند و از فساد جلوگیری کند.

رنجبر عنوان کرد: همچنین کسی که تمکن مالی دارد باید با سرمایه‌اش کاری کند که مردم بیشتر میل به عبادت پیدا کنند، باید به یاد فقرا و محرومان باشد، کسانی که آبرو هم دارند باید این کار‌ها را انجام دهند.

وی ادامه داد: زکات شامل همه مردم می‌شود، قرآن از پیامبر می‌خواهد که زکات مال مردم را بگیرد زیرا زکات جان انسان‌ها‌ را پاک می‌کند، اگر مردم اهل زکات شوند بسیاری از نا‌هنجاری‌های اجتماعی از آن‌ها دور می‌شود.

رئیس اداره زکات استان اصفهان تصریح کرد:مسأله زکات به قدری در اسلام مهم است که قرآن پیامبر را مأمور می‌کند از زکات‌دهنده تشکر کند و از وی تقدیر کند زیرا باعث آرامش مردم می‌شود.

رنجبر گفت: جایگاه زکات جایگاه حاکمیتی است و همه اقشار مردم باید در این امر خیر مشارکت کنند، به همین جهت شورای زکات شامل چند تن از علما و همچنین چند وزیر، معاون رئیس جمهور و رئیس صدا و سیما است که به دستور رهبر انقلاب ایجاد شده است؛ همچنین مأموریت آن‌ها برنامه‌ریزی و مصوبات امور اجرایی زکات در سراسر کشور است.

وی تأکید کرد: زکات از هر کجا گرفته شود باید در همان‌جا مصرف شود و قرار شده در هر روستا شورای زکات ایجاد شود تا فقرا و منابع درآمدی مشخص شود و زکات را در همان روستا مصرف کنند؛ این‌ها کار‌های ارزشمندی است که با هدایت رهبر معظم انقلاب انجام شده و استقبال خوبی از سوی مردم به عمل آمده است.

رئیس ادره زکات استان اصفهان اضافه کرد: هر سال وضع زکات استان اصفهان‌ پر‌رونق‌تر می‌شود و مردم در این امر ارزشمند شرکت دارند و شاهد رشد پرداخت زکات در استان هستیم.

وی بیان داشت: سامان‌دادن به زکات فطره از دیگر مصوبات شورای زکات بوده است تا مشخص شود زکات فطره چگونه دریافت و خرج می‌شود، جلسات متعددی برگزار شده و کار به خوبی شروع شده است؛ تقریبا شروع ساماندهی رضایت بخش بوده است و امسال هم به دنبال ادامه این حرکت هستیم زیرا مردم ما بسیار خوب و با دلی پاک هستند اما گاهی افرادی فرصت‌طلب سو استفاده می‌کنند.

رئیس اداره زکات استان اصفهان خاطر‌نشان کرد: برخی جعبه‌ای کنار خیابان می‌گذارد بدون اینکه هویت داشته باشد و مردم نیز زکات فطره را به وی پرداخت می‌کنند؛ طبق گزارشات حس می‌شود حتما باید ساماندهی زکات فطره انجام شود، در یکی از استان‌ها 300 صندوق بدون هویت پیدا شده بود و در استان ما نیز صندوق‌هایی این چنین پیدا شده بود.

رنجبر اذعان کرد: به همه خیریه‌ها با داشتن جایگاه مجوز داده می‌شود تا زکات فطره جمع‌آوری شود و هزینه شود اما شورای زکات باید بداند این زکات کجا هزینه می‌شود؛ هرجا زکات مصرف شده بسیار روشن است و از شما استدعا می‌کنم فقرا و نیازمندان را فراموش نکنید و زکات فطره را در صندوقی بیندازید که دارای مجوز باشد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: نماز جمعه ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.