بازرس ویژه ایالات متحد آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد که تلاش های کاخ سفید از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی با هدف آوردن ثبات در افغانستان ناکام بوده است.

سیگار: تلاش های آمریکا برای آوردن ثبات در افغانستان ناکام بوده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بازرس ویژه ایالات متحد آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد که تلاش های کاخ سفید از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی با هدف آوردن ثبات در افغانستان ناکام بوده است.

بر اساس گزارش تازه سیگار، واشنگتن توانایی‌های خود را برای بازسازی و آوردن اصلاحات در اداره‌ها حکومتی افغانستان به منظور آوردن ثبات در این کشور، بیش از حد توان تخمین زده بود.

در گزارش آمده است که حکومت آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ زیر فشار زیادی قرار داشت که ولسوالی‌های ناامن افغانستان را با ثبات کند و روی همین دلیل، اداره‌های حکومت آمریکا برای رسیدن به این هدف پول بسیار هنگفتی را بسیار به سرعت در افغانستان مصرف کردند، در حالی که افغانستان برای جذب این مقدار پول آمادگی و ظرفیت نداشت.

به گفته‌‎ی سیگار، این اقدام آمریکا سر انجام سبب رشد فساد اداری در افغانستان شد و از مصرف هنگفت پول توسط آمریکا برای آوردن ثبات در افغانستان، تنها شمار اندکی از نخبگان سیاسی و قومی و همچنین افراد پر نفوذ در این کشور منفعت بردند که در نتیجه بسیاری پروژه‌های آوردن ثبات در منطقه‌های نا‌امن افغانستان به جای تاثیرهای مثبت، تاثیرهای منفی از خود به جا گذاشته است.

بر اساس این گزارش، وزارتخانه‌های دفاع و خارجه ‌آمریکا و اداره‌ توسعه بین المللی این کشور برنامه‌های آوردن ثبات را در عدم آشنایی و داشتن معلومات کافی در مورد نهادهای محلی، بافت اجتماعی و سیاسی افغانستان و ساختار دولت این کشور در افغانستان عملی کرده‌اند.

سیگار همچنین برخی مقام های حکومت افغانستان را که به نحوی در پروژه‌های ائتلاف نظامی بین المللی در افغانستان دخیل بودند، به ایجاد منازعه بین شهروندان منطقه‌های افغانستان متهم کرده است. به گفته سیگار، این کار مقام‌های افغان سبب شد تا برخی افغان‌ها به حاشیه رانده شده و در سر انجام به گروه طالبان نزدیک شوند.

به نوشته تلویزیون یک، سیگار برای وزارت دفاع آمریکا به جای تطبیق پروژه ها، تنها نقش حمایت کننده از تلاش های وزارت خارجه و اداره توسعه بین المللی آمریکا را تجویز کرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.