گردشگاه پیرغار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان چهارمحال و بختیاری در کوهپایه‌های زاگرس است.

پیرغار جاذبه‌ای طبیعی و تاریخی در کوهپایه‌های زاگرسبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ گردشگاه پیرغار مکانی دیدنی در جنوب روستای ده چشمه شهرستان فارسان و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان چهارمحال و بختیاری در کوهپایه‌های زاگرس است.

پیرغار در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا و در فاصله ۶ کیلومتری فارسان (مرکز شهرستان فارسان) و ۴۱ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این گردشگاه دارای سه سنگ‎نوشته به زبان فارسی و مربوط به دوره قاجار می‌باشد که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه، کنده‎کاری و شرح داده شده است.

این کتیبه‌ها به دستور سردار اسعد بختیاری، به زبان فارسی و با خط نستعلیق بر روی تخته سنگی حک گردید.

این اثر در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۷۷ و با شماره ۲۲۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آبشار زیبا، چندین چشمه جوشان و غار آهکی از دیگر جاذبه‌های منطقه پیرغار است.

آبشار پیرغار از زیباترین آبشار‌های فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری در محیطی طبیعی و شگفت‌انگیز و با چشمه‌هایی گوارا به شمار می‌رود که نسبت به دیگر آبشار‌های فصلی، مدت زمان بیشتری را در سال جریان دارد.

این آبشار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که دارای اهمیت تاریخی است و آبی که از آن سرازیر می‌شود کشتزار‌های روستای ده چشمه را نیز سیراب می‌کند.

از مسیر‌های ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوه‎پیمایی کوتاه، خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید.

آب آشامیدنی، برق، تلفن عمومی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، اغذیه فروشی، کافی شاپ و پارکینگ و دسترسی به امکانات و خدمات سفر در روستای ده چشمه و شهر فارسان، از مهم‌ترین زیر ساخت‌های موجود در این مکان می‌باشد.

روستای تاریخی ده چشمه در جنوب غربی فارسان نیز روستایی سرسبز و جنگلی با اقلیمی خشک و معتدل و طبیعتی زیبا و بکر در فصل‌های بهار و تابستان، و روزانه پذیرای صد‌ها گردشگر است.

ده چشمه از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می‌شود و آب و هوای آن در بهار و تابستان، ملایم و مطبوع و در زمستان، سرد و خشک می‌باشد.

مردم این روستا با گویش بختیاری سخن می‌گویند.

اقتصاد روستای ده چشمه بر فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامپروری استوار است.

گندم، جو، یونجه و شبدر از مهم‌ترین محصولات زراعی و هلو و سیب درختی، انگور، بادام و گردو (چار مغز) از مهمترین محصولات باغی ده چشمه به شمار می‌رود.

فرآورده‌های لبنی نظیر شیر، ماست، مسکه یا کره محلی، روغن حیوانی و دوغ روستای ده چشمه نیز از شهرت خاصی برخوردار است.

گروهی از مردم این روستا به فعالیت‌های خدماتی و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند و بافت انواع قالی و قالیچه نیز از فعالیت‌های زنان ده چشمه به شمار می‌رود.

مهم‌ترین سوغات روستای ده چشمه، عسل، فرآورده‌های لبنی، خشکبار و میوه جات و ماهی قزل آلای سردابی پرورشی است.

علاوه بر گردشگاه پیرغار و طبیعت بکر و جذاب، باغات سرسبز و انبوه، قلعه خان و شیر سنگی موجود در روستا، ده چشمه را به یکی از جذاب‌ترین روستا‌های چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ش

پیرغار جاذبه‎ای گردشگری در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار