حجت الاسلام سرلک با اشاره به روایت امام حسن مجتبی (ع) گفت: اگر کسی توانست در مصیبت‌ها صبوری کند و کنترل خود را از دست ندهد به خیری رسیده که هیچ شری در آن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک سخنران و کارشناس علوم دینی و قرآنی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن تبریک به مناسبت خجسته میلاد امام حسن مجتبی (ع) و سیره رفتاری ائمه اطهار، گفت: یکی از راه های نزدیک شدن به ائمه اطهار (ع) درک معرفت آنها و بررسی کلمات آنها و مرور نکاتی است که برای بهتر شدن دنیا و آخرت ما به زبان آوردند و با ما در میان گذاشتند، است. امام حسن مجتبی (ع) در روایتی با ما پیرامون خیری گفتگو می کند که هیچ شَری در آن وجو نداشته باشد.در برخی از اوقات همان‌گونه که علم می تواند با جهل در آمیخته شود و شبهه افکنی کند، یا خوبی با بدی ها همراه شود اثرگذاری یکدیگر را از بین ببرد، اما در بعضی از مواقع فقط و فقط خوبی و زیبایی وجود دارد و دیده می شود.

وی در ادامه  بیان کرد: امام حسن مجتبی (ع) در روایت خود به خیری اشاره می کند که در آن شَری نیست و تنها زیبایی و خوبی خالص است. اولین و کوچکترین مرحله در شکرگذاری نعمات الهی، دیدن آنهاست، اما اگر دیدن نعمت های پروردگار در وهله اول قرار دارد، بخش دوم آن استفاده صحیح از امکاناتی است که خداوند بهما عطا کرده، و بالاتر از آن این است که با خود منعم آشنا شویم و کم کم این نعمات را ابزاری برای آشنایی با خدا قرار بدهیم. «گرشبی در منزل جانانه مهمانت کنند/ گول نعمت را نخور مشغول صاحب خانه باش»؛ اگر کسی توانست خود را انسان شاکری قرار بدهد، امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند: «این خیری است که شکی در آن نیست و انسان را به سرمنزل مقصود می رساند.»

هیچ خیری بالاتر از صبوری نیست

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به بخش دوم روایت امام حسن (ع) ادامه و گفت: بالاخره ما در این دنیا زندگی می کنیم و دنیا مملو از گرفتاری و مصیبت و تلخی است، و ناخواستنی ها سر راه ما سبز می شوند که با آن امتحان الهی برای ما رقم می خورد. امام  حسن می فرمایند: «به خیری برسید که شَری در آن وجود نداشته باشد، و در سختی ها و ناملایمات صبوری کنید.» البته صبوری نه به معنی منفعل بودن، بلکه ما این مسئله را بفهمیم و از هر سختی و درگیری بد، یک تحلیل بزرگ تر داشته باشیم  و آن را درک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سرلک در پایان اظهار کرد: قرآن در این‌باره می فرماید: «وبشرالصابرین، به شکیبایان بشارت بدهید» که اگر بپرسیم شکیبایان چه افرادی هستند؛ خداوند در سوره بقره پاسخ می دهد: « الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ»؛ وقتی یک مصیبتی  بر مومنان و مومنات وارد می شود به مدار بزرگ تر و به یک جریان بازگشت توجه می کنند ، این ها  همان کسانی هستند که از عهده صبر می آیند. امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند: «اگر کسی توانست در اثر توجه مصیبت‌ها و عظمت ها صبوری کند و کنترل خودش را از دست ندهد این آدم به خیری رسیده است که هیچ شری در آن نیست و به جلو حرکت می کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار