مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم عنوان کرد؛

چمن از فضای سبزشهری قم حذف می شود

حاج حسینی مسگرگفت:حذف چمن از فضای سبز شهری برای مدیریت و صرفه‌جویی در منابع آبی از ماه‌های اخیر اجرایی شده است،75 درصد از فضای رودخانه در حریم شهر قم چمن بوده که سبب برخی مطالبات و اعتراضات کشوری و ملی شده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛احمدحاج‌حسینی مسگر،مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قم،با اشاره به وضعیت نگران‌کننده آب دراستان قم گفت:صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت منابع آبی بایدبه‌صورت ویژه‌ای در استان دنبال شود.

حسینی مسگر با انتقاد از حجم وسیع چمن در محدوده رودخانه قم بیان کرد:حذف چمن از فضای سبز شهری برای مدیریت و صرفه‌جویی در منابع آبی از ماه‌های اخیر اجرایی شده است،75 درصد از فضای رودخانه در حریم شهر قم چمن بوده که سبب برخی مطالبات و اعتراضات کشوری و ملی شده است.

وی تأمین نشدن زیرساخت‌های لازم را عامل اصلی در متصل نشدن آب شرب شهری به برخی مناطق استان دانست و اضافه کرد: در حال حاضر از سه بخش اصلی استان، بخش کهک و قنوات از آب سرشاخه‌های رود دز بهره‌مند شده‌اند و بخش‌های دیگر تاکنون به عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آب‌رسانی مجهز نشده است.

حسینی مسگر با تأکید بر ممنوعیت توسعه کشاورزی در استان قم ابرازکرد: از سال 80 توسعه کشاورزی در تمام محدوده استان قم ممنوع شده است، توسعه باغات با پیش‌فرض تهیه آب از طریق خرید آب از راه‌های مختلف و غیرمجاز تخلف محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با ابراز نگرانی از برداشت بیش‌ازحد از منابع آبی استان یادآورشد: بیش از 130درصد از منابع زیرزمینی و تجدید پذیر استان در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرد، ریزگرد و فرونشست زمین حاصل استفاده نا به‌جا از منابع آبی است، قانون اجازه حداکثر استفاده 75 درصد از منابع تجدید پذیر را داده است.

وی با اشاره به سرانه بالای استفاده از منابع آب توسط شهروندان قم تأکید کرد: هر شهروند قمی در طول روز 250 لیتر آب مصرف می‌کند که باید این میزان به 120 لیتر در روز کاهش پیدا کند.

وی با انتقاد از برداشت غیرمجاز چاه‌های مجاز استان از منابع زیرزمینی تصریح کرد: ساعت کار چاه‌های مجاز در زمان صدور پروانه 3 هزار ساعت در طول سال است اما میزان برداشت آب آن‌ها بیش از 2 و نیم برابر میزان مصوب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با تأکید بر اهمیت کنترل آب چاه‌های مجاز عنوان کرد: کنترل برداشت غیرمجاز چاه‌های مجاز مهم‌ترین مسئله‌ای بوده که باید در زمینهٔ حفظ منابع آبی در استان قم صورت گیرد.

انتهای پیام/ ح

انتقاد آب منطقه‌ای از برداشت بی‌ضابطه از منابع آب زیرزمینی استان قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار