قم؛

لزوم اقدام جدی برای رفع مشکل پس زدگی فاضلاب در قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه مردم از پس زدگی فاضلاب به عذاب آمده‌اند، خواستار همکاری همه دستگاه‌های ذیربط برای رفع این معضل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛نخستین کارگروه امور سیل، برق، آب و فاضلاب استان با حضور مدیران عامل شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای قم، مدیرکل مدیریت بحران استان، مدیرکل هواشناسی، مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهردار قم و نمایندگان دیگر دستگاه ها با هدف بررسی و رفع مشکل پس زدگی فاضلاب در برخی از نقاط شهر برگزار شد.

عبدالحمید توکلی بینا، مدیرعامل آبفای قم در این جلسه معضل پس‌زدگی فاضلاب در برخی از نقاط شهر از جمله شهرک قدس و صفاشهر را مسئله فوق‌العاده جدی دانست و گفت: از سال ۸۳ مکاتبات زیادی را با استانداری داشته‌ایم تا متولی اصلی رفع این مشکل را مشخص کند.

وی با بیان اینکه مردم از این مسئله بسیار آزار و اذیت می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که پس زدگی فاضلاب از نظر بهداشت و سلامت به وجود می‌آورد، همه دستگاه‌های ذیربط باید برای برطرف کردن این معضل همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در عین حال با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب مسئول انتقال سیلاب از طریق شبکه فاضلاب نیست، تأکید کرد: شبکه فاضلاب شهر قم بر اساس استانداردهای بین‌المللی و تنها برای انتقال فاضلاب طراحی شده است و نباید آب باران به آن ورود پیدا کند.

وی با اشاره به گلایه های مردم و پیگیری‌های صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب برای رفع این مشکل، از عدم همکاری مدیران استانی در رابطه با حل این معضل انتقاد کرد.

آب باران و آب‌های سطحی نباید وارد شبکه فاضلاب شهر شود

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز با اشاره به استاندارد بودن شبکه فاضلاب شهری در قم گفت: به هیچ‌ وجه نباید آب باران و آب‌های سطحی دیگر وارد شبکه فاضلاب شهر شود.

وی تصریح کرد: شبکه فاضلاب شهر قم در طول سال بدون هیچ مشکلی پاسخگوی فاضلاب تولیدی مشترکین است و پس زدگی تنها زمانی پیش می‌آید که بارندگی با شدت زیاد و مدت کم اتفاق می‌افتد.

مهدی نظرزاده با بیان اینکه طی سال‌های گذشته همکاری خوبی با شهرداری در خصوص مدیریت آب‌های سطحی انجام شده است، یادآور شد: در این خصوص با حفر چاه‌های جذبی و شبکه مجزای آب‌های سطحی سعی شده مشکلات پس زدگی کاهش یابد.

وی با اشاره به بروز مشکلات مادی و معنوی پس زدگی فاضلاب برای مشترکان اظهار داشت: متأسفانه در برخی از موارد پس زدگی فاضلاب باعث بروز مشکلات روحی و حتی منجر به طلاق شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم به برخی از اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از پس زدگی فاضلاب اشاره کرد و گفت: الزام نصب شیر یک‌طرفه برای انشعاب‌های فاضلاب، بیمه کردن شبکه فاضلاب و پرداخت خسارت به مشترکین، اجرای شستشو و لایروبی مضاعف، انسداد نقاط ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب و مطالعه و مهندسی مجدد شبکه و اجرای خطوط موازی از جمله این اقدامات است.

پرداخت خسارت به بیش از ۱۷۲ مورد پس زدگی

حاج حسینی مسگر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات پس زدگی فاضلاب اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری باید با همکاری یکدیگر، برنامه کوتاه، میان و بلندمدت برای رفع این مشکل ارائه دهند.

اوروجی مدیرکل مدیریت بحران استان نیز با اشاره به اقدامات خوب شرکت آب و فاضلاب استان در مواقع پس زدگی فاضلاب گفت: شرکت آب و فاضلاب همواره همکاری خوبی با خسارت دیدگان داشته و امسال نیز خسارت بیش از ۱۷۲ مورد پس زدگی را پرداخت کرد.

گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شهرداری، آب و فاضلاب و راه و شهرسازی هر چه سریع‌تر نسبت به بررسی تخصصی تر این موضوع بپردازد تا کارگروه تخصصی سیل نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

برچسب ها: قم ، آب و فاضلاب ، پس زدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار