دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز قدس گفت امام خمینی (ره) روز قدس را یک روز جهانی نامید و پس از ایشان هم امام خامنه‌ای این راه را ادامه داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس در اجتماع پرشور مردم در شهرک مارون الراس در مرز با فلسطین اشغالی گفت: امام خمینی (ره) روز قدس را یک روز جهانی نامید تا همه ملت‌های جهان آن را زنده نگه دارند. پس از امام خمینی (ره) هم امام خامنه‌ای (حفظه الله) این راه را ادامه داد و در تازه‌ترین سخنرانی خود به زبان عربی از همه جوانان عرب خواست به مسئولیت خود عمل کنند. با گذشت زمان اهمیت روز قدس بیش از پیش شناخته می‌شود.

سید حسن نصرالله افزود: امام خمینی از طریق اعلام این روز به عنوان روز جهانی قدس اهداف والایی را دنبال می‌کردند و ما در این زمینه در مراسم روز قدس هر سال بسیار سخن گفته ایم تا این موضوع همچنان زنده و قوی باشد و در ضمیر و وجدان امت‌ها و ملت‌های جهان زنده باقی بماند. حتی امام خمینی (ره) این روز را روز اسلامی قدس یا روز جهانی اسلامی نامگذاری نکردند بلکه آن را روز جهانی قدس نامگذاری کردند تا همه ملت‌های جهان با این مناسبت و این مسئله حق اعلام همبستگی کنند. 

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان همچنین گفت: «امسال ما تصمیم گرفته ایم این مراسم را در شهرک "مارون الراس" گرامی بداریم چرا که این شهرک دارای دو نماد است نخست: این شهرک در مرز‌ها با فلسطین اشغالی قرار دارد و شما می‌توانید هوای فلسطین را استشمام کنید و نسیم مبارکی که از سرزمین مبارک فلسطین می‌وزد را احساس کنید. شما می‌توانید سرزمین فلسطین، روستا‌های اشغالی در فلسطین و سرزمینی را که صهیونیست‌هایی که از نقاط مختلف دنیا به این سرزمین آورده شده‌اند، مشاهد کنید. از این رو نماد نخست حضور در مرز‌ها و احساس نزدیکی مکانی، قلبی، روحی، روانی، ذهنی، چشمی و احساسی به فلسطین است. نماد دوم این است که شهرک مارون الراس دارای نماد مقاومت، پایداری، دلاوری، شجاعت و چالش طلبی است که مجاهدان مقاومت در روز‌های مقابله دلاورانه سی و سه روزه با دشمن صهیونیستی به نمایش گذاشتند.»

سید حسن نصر الله در ادامه سخنان خود افزود: اما سخنان ما با توجه به مناسبت امروز طبیعتا بر حول محور قدس و فلسطین و درگیری با دشمن و فضای راهبردی محور و مبارزه ما در این منطقه می‌چرخد. هنگامی که امروز و در روز جهانی قدس به داخل فلسطین و تحولات جهانی نگاه می‌کنیم، ده‌ها هزار نفر را مشاهده می‌کنیم که امروز در مسجد الاقصی و اطراف آن نماز روز جمعه آخر ماه مبارک را به جا آوردند. در غزه نیز ده‌ها هزار نفر در گرمای سوزان و با وجود اینکه روزه دار بودند در خط نبرد و مبارزه و مرز‌های نوار غزه و تحت عنوان تظاهرات بازگشت حاضر شدند. هنگامی که به ۹۰۰ شهر در ایران نگاه می‌کنیم مردم در آن‌ها به خیابان‌ها آمدند و این روز را گرامی داشتند. هنگامی که به صنعا، صعده، حدیده، بغداد، شهر‌های پاکستان، شهر‌های بحرین و بسیاری از شهر‌های جهان نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم شمار زیادی از مردم یاد این روز را گرامی داشتند. این حضور گسترده جهانی برای ما آشکار می‌سازد که روز جهانی قدس که امام خمینی آن را اعلام فرمود، روز به روز زنده‌تر می‌شود و بر خلاف تلاش‌های چند ده ساله دشمنان بین المللی و منطقه‌ای قدس برای میراندن و لغو و محدود کردن این روز حضور مردم در آن گسترده‌تر و پرشورتر می‌شود. این حضور همچنین تأکید و تأیید می‌کند بر خلاف تحولات منطقه در هفتاد سال گذشته و به ویژه با وجود تحولات اخیر منطقه در چند سال گذشته از سال ۲۰۱۱ تا امروز و همچنین تحولات اخیر کشور‌های عربی و اسلامی تحت عنوان بهار عربی و مشکلات و شبهه‌ها و فتنه‌هایی که در این چند سال بروز یافت، مسأله فلسطین همچنان با قدرت در وجدان، درون ها، ذهن ها، قلب ها، اعتقادات و احساسات فرزندان این امت و در سراسر جهان در هر کشوری حضور دارد و این از نقاط قوت و قدرت محسوب می‌شود و هر اندازه ائتلاف‌های تشکیل شده برای پایان دادن و نابود کردن این مسئله بیشتر و قویتر می‌شود تأثیری در سرزندگی و حضور مردم ندارد و تکریم این روز دچار ضعف و کاستی نمی‌شود.

سید حسن نصرالله تصریح کرد وقتی حضور گسترده را در راهپیمایی‌های روز جهانی قدس در کشور‌های مختلف مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که علیرغم دشمنی‌ها و کارشکنی‌ها، مراسم روز قدس هر سال با شکوه‌تر برگزار می‌شود و قدس در دل امت اسلامی و جهانیان زنده است.

او تاکید کرد: «امروز قدس با سه خطر مواجه است. اول، پایتختی قدس است. کشور‌ها نباید تسلیم آمریکا شوند و نباید قدس را پایتخت اسرائیل بشناسند. خطر دیگر، تغییر بافت جمعیتی قدس است. موضوع سوم، مقدسات قدس و به خصوص مسجدالاقصی است. ساکنان قدس وظیفه اصلی را در حمایت از قدس دارند. آن‌ها باید در هر شرایط در این شهر بمانند همانگونه که طی دهه‌های گذشته پایداری کرده اند. آن‌ها تحت فشار بوده اند، اما هیچ گاه حاضر به ترک قدس نشده اند. امروز ساکنان قدس به نیابت از همه مسلمانان در حال محفاظت از مسجدالاقصی هستند و این چیزی است که اسرائیلی‌ها به آن اعتراف دارند. حضور این افراد در قدس بزرگترین جهاد است بدون اینکه سلاح به دست بگیرند. مسلمانان جهان وظیفه دارند به ساکنان قدس کمک کنند. مسلمانان باید به ساکنان قدس کمک مالی کنند تا آن‌ها در هر شرایط در این شهر بمانند. متاسفانه برخی از کشور‌های عربی به جای کمک به ساکنان قدس، خانه‌های آن‌ها را به قیمت گزاف می‌خرند. قیمت یک خانه در نزدیکی مسجدالاقصی تا ۲۰ میلیون دلار اعلام شده است تا فلسطینیان فریب بخورند و خانه‌های خود را رها کنند. این خانه‌ها پس از خریداری توسط سرمایه داران خائن عرب به اسرائیل واگذار می‌شود.»

سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود افزود: «ممکن است ما با یکدیگر در مورد سوریه، ایران یا لبنان اختلاف نظر داشته باشیم، اما می‌توانیم در مورد قدس متحد باشیم. در جهان عرب تحولاتی رخ داده که از هفتاد سال قبل سابقه نداشته است. برخی با قلم و زبان خود اعلام کرده اند که صهیونیست‌ها در فلسطین و قدس دارای حق هستند. عربستان سعودی مسئول این امر است. امروز در منطقه ما برخی می‌خواهند حکومت خود را حفظ کنند، این افراد که تحت حمایت آمریکا هستند به سوی به رسمیت شناختن اسرائیل حرکت می‌کنند. آن‌ها برای این کار توجیهاتی از دین هم می‌آورند. علمای درباری هفتاد سال قرآن و حدیث خوانده اند، اما امروز ناگهان متوجه شده اند که صهیونیست‌ها در فلسطین و قدس صاحب حق هستند. این افراد تحت تسلط حاکمان هستند و به سفارش آن‌ها فتوا می‌دهند.»

او گفت: «دشمنان امیدوارند نسل‌های بعدی، فلسطین را فراموش کنند. امروز جنگ نسل‌ها در جریان است. اما در غزه مشاهده می‌کنیم که ده‌ها هزار نفر در برابر یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه می‌ایستند و هراسی ندارند. این اوج شجاعت و جانفشانی و ایمان به حق است. بیشتر این افراد جوانان هستند. این نقطه امیدواری است. ملت فلسطین اعم از مردم، گروه‌های مقاومت و تشکیلات خودگردان تحت فشار قرار دارند تا معامله قرن را بپذیرند. با وجود گذشت هفتاد سال هنوز مقاومت ملت فلسطین جوان و پویاست.»

سید حسن نصرالله افزود: «خارج از کشور‌های عربی شاهد تظاهرات و تجمع حمایت از فلسطین بودیم، اما در کشور‌های عربی چنین تظاهراتی را ندیدم. حاکمان این کشور‌ها مانع از برپایی این گونه تظاهرات و تجمع‌ها می‌شوند. ملت یمن نشان دادند که واقعا ایمان دارند. آن‌ها در حالی که عرب‌ها کودکانشان را به خاک و خون می‌کشند برای مسئله اصلی جهان عرب راهپیمایی برگزار کردند. آن‌ها نشان دادند که عرب واقعی و مسلمان واقعی هستند.»

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: هر کشور عربی که به آمریکا و رژیم صهیونیستی وابسته است، مانع همبستگی مردم با قدس و فلسطین می‌شود. رژیم بحرین به دفاع از رژیم صهیونیستی می‌پردازد و به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل ادامه می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران از روز اول موضع خود در دفاع از فلسطین را به وضوح اعلام کرد و هزینه آن را هم پرداخت کرده‌ است. اگر ایران در برابر توطئه علیه فلسطین تسلیم می‌شد، شاهد این همه دشمنی آمریکا، اسرائیل و کشور‌های عربی خلیج فارس با خود نبود. در محور مقاومت، دولت و نظام و ملت ایران حامی فلسطین و قدس هستند و این یک نقطه قوت است.

سید حسن نصرالله افزود: هرکس با ایران دشمنی می‌کند در دامن اسرائیل است. خطاب به همه کسانی که به سرنگونی نظام اسلامی در ایران دل بسته‌اند می‌گویم که به سراب چشم دوخته‌اید. ‎ اسرائیل به سقوط بشار اسد چشم دوخته بود و حضور عناصر مسلح در سوریه را به نفع خود می‌دانست. امروز رژیم صهیونیستی هدف خود در سوریه را تغییر داده است و می‌گوید که نبرد در سوریه برای اخراج ایران و حزب الله از سوریه است. حزب الله پروژه خاصی در سوریه ندارد، ما بر حسب تحولات میدانی در سوریه حضور داریم. ‎ما به سوریه رفتیم، چون فهمیدیم آنچه در سوریه جریان دارد، توطئه بزرگی است که موجودیت این کشور و محور مقاومت را هدف قرار داده است و حضور ما در سوریه به درخواست دولت این کشور است. هر زمان که دولت سوریه احساس کند حزب الله نباید در سوریه باشد ما آماده هستیم. اگر همه دنیا بر ما فشار بیاورند که ما باید از سوریه خارج شویم، این کار را نخواهیم کرد مگر دولت سوریه از ما این درخواست را داشته باشد.

انتهای پیام/

سخنرانی سید حسن نصرالله در روز جهانی قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
تکبیر
آخرین اخبار