مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان در خصوص علائم بیماری ALS و راهکار‌های درمانی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایران برای نخستین بار با بهره گیری از سلول‌درمانی موفق به بهبود بیماری ALS شد؛ مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان فاز تحقیقات اصلی خود را روی بیماری‌های ALS، ام اس و آلزایمر گذاشته است، در بیماری کشنده ALS هدف‌ افزایش طول عمر و بهبود وضعیت کیفی و عملکرد فرد است.

 اقداماتی طی پژوهش‌هایی در پژوهشگاه رویان انجام شد و تاحدی این تحقیقات موفقیت چشمگیری را برای کشورمان در  بیماری ALS رقم زد؛ سلول‌های بنیادی که در این پروژه‌ها استفاده شد، خاصیت عمده‌ای دارند،  این سلول‌ها می‌توانند سیستم ایمنی را ترمیم کنند و نقش واسطه‌ای بین بافت‌های آسیبب دیده و سایر سلول‌ها داشته باشند.

هم اکنون برای درمان بیماری ALS روی یک سری از سلول‌های مزانشیمال  به صورت بین المللی کار شده است؛  با اینکه تحقیقات زیادی در پژوهشگاه رویان انجام شده اما هنوز علت مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، این پژوهش نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری در این زمینه دارد؛ لذا افرادی که دچار این بیماری هستند لازم است کمک کنند تا بتوان این تحقیقات را کامل کرد  و راه‌های درمانی این بیماری  تکمیل شود. 

/////////////


بیشتر بخوانید: افزایش تعداد مبتلایان به‌ «ای. ال. اس»/ با علائم ALS آشنا شوید


سید مسعود نبوی متخصص مغز و اعصاب و مدیر گروه بالینی مرکز تحقیقات مغز و اعصاب رویان، عضو هیات مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) و راه‌های درمانی آن، اظهار کرد: بیماری ALS یک بیماری عصبی پیشرونده است که با گذشت زمان پیشرفت می‌کند و به‌طور تدریجی باعث مرگ بیمار می شود؛ این بیماری به تدریج باعث تخریب تدریجی سلول‌های عصبی ویژه‌ای که وظیفه کنترل حرکات و انقباض ماهیچه‌ها را به‌عهده دارند، می‌شود.

بیماری ALS بر سر اندام‌های فرد چه بلایی وارد می‌کند؟

این عضو هیات مدیره انجمن مغز و اعصاب با اشاره به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد، بیان کرد: با پیشرفت بیماری، فرد به مرور زمان توانایی کنترل ماهیچه‌هایش را از دست می‌دهد؛ کنترلی بر عضلات و ماهیچه‌های خود ندارد و ممکن است ناگهان دچار انقباض ماهیچه شده و بی‌حرکت بماند.

نبوی با بیان اینکه تاکنون ۲ دارو برای درمان بیماری ALS تولید شده است، گفت: این دارو تا حدی از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده است و باعث شده طول عمر بیمار افزایش پیدا کند؛ طول عمر در این بیماران بستگی به رشد بیماری دارد، در بعضی افراد سریعتر پیش می‌رود، اما حدود طول عمر آن‌ها بین سه تا پنج سال است.

/////////////


بیشتر بخوانید: شیوع بیشتر بیماری ALS در مردان


آیا بیماری ALS  ارثی است؟

وی با تشریح اینکه ژنتیک در ابتلا به بیماری ALS موثر است، بازگو کرد: برخی از بیماران حاوی ژن‌هایی هستند که سرعت بیماری در آن‌ها کم و در بعضی بیشتر است؛ در دوران درمان این بیماری، سلول‌های بنیادی از مغز استخوان فرد گرفته شده، از بافت مزانشیمال آن‌ها سلول بنیادی را جدا کرده و سپس به بیمار تزریق می‌کنند.

این عضو هیات مدیره انجمن مغز و اعصاب اذعان کرد: از سال ۹۱ تاکنون سه پروژه را برای درمان بیماری ALS شروع کرده‌ایم تا بتوانیم از روند پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم؛ پروژه اول در این تحقیقات، سلول مزانشیمال مغز و استخوان بیمار را جدا کردیم و به صورت ولیدی (نیاز به تخلیص و تکثیر سلول ها بود) آن را به 15 بیمار تزریق کردیم، اما متاسفانه این سلولی که از خود بیمار گرفته می‌شد، سلول مناسبی نبود و تاثیری در روند بهبودی نداشت.

نبوی ادامه داد: در پروژه دوم این تحقیقات، سلول‌ها را از استخوان به صورت داخل نخائی تزریق کردیم؛ 13 بیمار در این پروژه مورد بررسی قرار گرفتند که تا حدی تاثیرات مثبت در روند بیماری داشت اما این روش نیز تاثیرات منفی نیز داشت.

/////////////


بیشتر بخوانید: داروهای بيماران ALS تحت پوشش بيمه نيست


نتایج موفقیت آمیز در بیماری ALS

وی تشریح کرد: در پروژه سوم به دلیل اینکه در مراحل قبل، سلول‌هایی که از خود بیمار گرفته می‌شد اثرات مثبتی نداشت، لذا روش جدیدی را برای بهبودی بیمار ارائه کردیم؛ در این روش از منابع آلوژن ( افرادی که از نظر ژنتیک شبیه به هم هستند) استفاده شد؛ یعنی از بافت چربی افراد درجه یک بیمار (به صورت ولیدی) به بیمار تزریق شد، تا حدی این روش نسبت به روش های قبل موفقیت آمیزتر  بود و باعث شد بیماری کندتر پیش رود.

بیماری ALS چه علائمی دارد؟

این عضو هیات مدیره انجمن مغز و اعصاب در خصوص علائم بیماری ALS ، اظهار کرد: فرد دچار لاغری شدید در عضلات می‌شود، اختلال در بلع و تنفس دارد، انقباض، گرفتگی و کوفتگی ماهیچه‌ای در کنار خستگی زودهنگام ماهیچه‌ها، ضعف و تحلیل رفتن ماهیچه‌ها در ناحیه دست و پا، ماهیچه‌های تنفسی و گلو و زبان است، این بیماری در  نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود؛ نیاز داریم در این تحقیقات سلول‌های بنیادی جدیدتری شناسایی کنیم که کارایی بالاتری داشته باشد.

نبوی با تاکید بر اینکه بیماری ALS  شیوع بالایی ندارد، یاد آور شد: این بیماری جزء بیماران صعب العلاج است، آمار دقیقی از این بیماران وجود ندارد اما بر اساس تحقیقات افراد زیادی به این بیماری دچار نمی‌شوند.

انتهای پیام/

فائزه شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
من بابابزرگم دوسال داره نمیتونه خوب صحبت کنه و راه بره داره اب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام عزیزان بنظرم چون بیماری مربوط به مغز و اعصاب هست از عسل ژل رویال استفاده کنید شاید درمان بشید..به امید شفای همه مریض ها.خدایا خودت کمک کن به هممون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
ادم دلش میگیره من بابام دوساله درگیره و جلو چشممون داره آب میشه
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه
۱۶:۱۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
من مادرم ۶۰ساله هست گرفتگی کانال کمری داشت ک بهمن ۹۸ جراحی شدن ک بعد از عمل تا دوماه با واکر راه میرفت بعد از دوماه کلا پای سمت راست و بعد پای سمت چپش فلج شده الانم دیگه کلا تا کمر فلج شده هر دکتر ی بردیم ۶ر کدوم ی حرفی زدن یکیش گفته MND هست و دیگه علاج نداره ولی دکترای دیگه تایید نمیکنن میگن این مریضی از پا شروع نمیشه خواهش میکنم اگه کسی از این نوع مریضی تو آشناهاشون داشته کمکم کنه تا بدونیم مریضیش چیه مادر مهربونم داره ذره‌ذره جلو چشممان آب میشه و ما نمیتونیم کاری کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
من پدرم ۱ساله که این بیماری رو داره و قرض ریلوزان مصرف کرد و ۶ سری امپول آلساوا زد ولی هیچ تاثیری نداشت و دیگه دکتر قطعش کرد.
اول لکنتش تغییر کرد بعد پاهاش کم توان شد و الان ریه هاش به شدت ضعیف شده و به شدت در حال عذاب کشیدنه و ما هم هیچ کاری از دستمون بر نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۸:۲۲ ۱۶ تير ۱۳۹۹
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه هموطنان عزیزم
همسر بنده 4 ساله که به بیماری ALS مبتلا شده اند و بخاطر مشکلاتشون خونه نشین شدن و تو این مدت اصلا سرکار نرفتن و بنده به تنهایی از عهده خرج و مخارج خانه و دوا و دکتر همسرم برمیام. من ی زن تنها مجبورم مثل ی مرد صبح تا شب کار کنم که شوهرم بدون دارو نباشه و کرایه خانه که بسیار سرسام آوره، ما صاحب ی پسر بچه 4 ساله هم هستین که پسرم هم به اندازه خودش خرج داره و من مجبورم صبحها که میرم سرکار بچه رو مهد کودک گذاشته چون همسرم ناراحتی اعصاب دارن و نمی تونن بچه رو نگه دارن، هر چی بگم مشکلاتم تموم شدنی نیست.
تو رو خدا اگه ی نفر خیر رو می شناسین که تو کار خیر پیشقدم بنده رو بهشون معرفی کنین. بخدا خیلی خیلی خیلی زیاد وضع مالیم خرابه
تو رو به حق امام رضا(ع) کمکم کنین
Iran (Islamic Republic of)
س.س
۱۶:۲۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام من پدرم 3 ساله درگیره این بیماریه. 6 ماهه الساوا رو شروع کردیم ولی تاثیره مطلوبی نگرفتیم.ایا کسی از الساوا تاثیر گرفته یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
مادرم دوازده سال این میضی داره یک سال خیلی درد داره پاهش مرتب تکن میخوره
Iran (Islamic Republic of)
sh
۲۲:۲۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام من پدر بزرگم حدود پنج ساله ک دچاره این بیماری شده. اول از دستاش شروع شد کامل از کار افتاد دستاش
الان پاهاشم درگیر شده پاهاش فلج شدن دیگ تکون نمیخوره
خیلی سخته خیییییلی
Iran (Islamic Republic of)
هاجر بی بی پسندیده
۲۳:۳۱ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام مادرم ۴ساله به این بیماری لعنتی گرفتار درست نمیتونه حرف بزنه و به زور راه میره با عصا و اونم در حد دستشویی رفتن و۶۸ عددآمپول اداراوون رو تزریق کرد و هنوز هیچ تغییری نکرد آیا حالش بهتر میشه؟
Germany
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پدر من سه سال هست اين بيمارى رو داره خواهش ميكنم بگيد ادروون رو از كجا تهيه كردين و فايده اى داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
مادرمن تقریبا۱۰ساله بیماره ولی خداروشکرهنوزمیتونه خودش نفس بکشه وتکون بخوره چون روحیه خوبی داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
سلام.امید است داروی اداراوون که جدیدا تولید شده بتونه واقعا جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
من خودم به این بیماری گرفتارشد م 6ماه هست دست چپم از کار افتاده دست راستم داره از کارمی فته واقعا هیچ راه درمانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی نعمتی
۲۱:۱۴ ۲۴ دی ۱۳۹۸
با سلام برادر من الان حدود یازده ماه است که به این بیماری مبتلا شده ایا میوه اواکادو برای این بیماری مفید است یانه چون کسانی اواکادو را توسیه میکنند که در مواد غذایی خود استفاده کند
Iran (Islamic Republic of)
Atena
۲۱:۰۲ ۲۲ دی ۱۳۹۸
پدر من در ۳۳ سالگی این بیماری لعنتی رو گرفت اول ازانگشت دست چپش شروع شد و بعد کلا دستاش و بعدنش از کار افتاد و تو ۶ سال ذره ذره جلویه چشمامون آب شد پدرم با این که می دونست میمیره ولی بازم به ما امید میداد قربونت برم که انقد صبور بودی اخر هم روز چهارشنبه وقتی که من ۱۵ سالم بود از مدرسه اومدم پدرم رو بغل کردم و بوسش کردم ..اون روز هوا بارونی بود و دلگیر پدرم سال ۹۱ در ۳۸ سالگی در ساعت ۳ بعد از ظهر تو بغل خودم جون داد مادرم فقط بوسش میکرد فقطططط بوسش میکرد خواهر ۷ سالم گریه و دور تا دور خونه می دویید ...و پدرم باغصه مارو نگاه میکرد و اخر اروم چشماش رو بست و مارو تنها گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۲۰:۲۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۸
سلام برادر من هم به این بیماری مبتلاست و خودش هم این رو نمی دونه میترسم بهش بگم زودتر بمیره اگه راهی برای نجاتش هست ویا اینکه راهی برای به تاخیر انداختنش هست بهم بگید پزشکش که جوابش کرده دارم دیونه میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
شوهرم شش سال با این بیماری عذاب آور مرگ تدریجی زندگی کرد الان چند هفته شد که به علت تنگی نفس فوت کرد هیچکس از این بیماری نجات پیدا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
واقعا خیلی غم انگیزه این بیماری کاریش نمیشه کرد من پدرم داره از دست میره سنی هم نداره ولی خب کاری نمیتونم بکنم براش خیلی خطرناکه بیماری واقعا سخته خدا کنه هیچکس به این روز نیفته
Iran (Islamic Republic of)
Yashar
۰۰:۱۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
سلام :من پدرم مبتلا هست به بیماریalsاول لکنت زبون گرفت بعد کلا از زبون افتاد بعدش بلعشو از دست داد الانم دست و پاش از جون رفته و سیستم تنفسش ضعیف شده
قرض ریلازول از لندن گرفتم کلا خارجی اصلا تاثییری نداشت
دوستان متاسفانه باید گفت هیچ راه درمانی نداره و فقط باید ذره ذره جلومون اب بشن و از بین برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سلام تعدادی امپول اداراوون از ژاپن اوردم در صورت نیاز اطلاع دهید
Iran (Islamic Republic of)
علی پولادی
۱۹:۵۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
, سلام من بیمار ای ال اس،هستم بیماریم خیلی وپیشرفت کرده شماره تماس پزشک یا کلینیک پزشکی برای جلوگیری،ازاین بیماری رو معرفی نکنین یه شماری تماس،پزشک رو واسم بزارین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
مهوی
۲۳:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
سلام وقتتون بخیر من چطوری میتونم آمپول رادیکات یا همون رادی کاوا رو پیدا کنم ترو خدا جواب بدید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۳:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
خدا بهتون صبر بده.خدا هم کاری نمیتونه بکنه واسه این بیماری من مادره سالمم را تو ۶ ماه از پا درآورد
Iran (Islamic Republic of)
فایزه
۱۸:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام اخه چرا
این بیماری به این بزرگی جز بیماران خاص نباشه تا حداقل در این برحه از زمان از نظر مالی حداقل اعصابشان خردتر نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام اینکه گفتن از بافت چربی بستگان درجه یک میگیرن آیا واقعا در درمان ویا روند کند شدن بیماری تاثیر داره تورو خدا جواب بدین این یک نور امیدی هست در درمان بیماری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
من علت مرگ پدرشوهرمو نمیفهمم. شب خوب بود تونست نسبت به روزهای دیگه غذا بخوره. ولی صب ساعت شش گفتن مرده!! خوب نمیتونسته نفس بکشه سخت بوده قبول ولی دستگاه داشته کنارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
منم شوهرم دستگاه داشت شش سال زندگی سخت آخرش يه روز صبح اول ماه رجب نزدیک روز پدر از دنیا رفت به علت تنگی نفس
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۲۲:۴۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
هیچ کس به داد این بیمارای ای ال اس نمیرسه سختی بی پولی درد رنج مریض ادمو میکشه فقط ادعای مسلمانی می کنیم هیچ کسی کمک نمیکنه من مادرم این بیماری داره خدا هیچ کس گرفتار نکنه به همه مریض شفا بده هیچ کسی شاید نفهمه فقط خدا داریم
Germany
پریسا
۲۲:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
مادر من به ای ال اس مبتلا شده و هیچ درمانی وجود نداره براش ازطرفی هزینه های بیمار خیلی بالاست حدود هشت میلیون درماه چرا دولت هیچ کمکی به خانواده های این عزیزان نمیکنه بخدا خیلی سخته شرایطمون ذره ذره جلو‌چشمم‌داره اب میشه مادرم منم باهاش اب میشم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۲۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
سلام من امروز رفتم برا بابام که همین مشکلو داره براش این امپول اداراوون بگیرم دکتر گفت خوشبختانه توایران این دارو توزیع شده رفتم گرفتم ولی دیدم ایرانیه به اسم آلساوا حالا نمیدونم عملکردش چطوره کسانی که با این بیماری ذچارن برن تحقیق بکنن
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
خدا همه ی بیماران را شفا بده
United States of America
ریبوار درخش
۰۱:۰۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
ایا زود راه درمان این بیماری پیدا می کنید من از این بیماری رنج می برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
به نظرم اگه کوچیکترین نکته مثبتم توش باشه عالیه شما حتما انجامش بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۲ تير ۱۳۹۸
انشاالله هرچه زودتر راه درمانش کشف میشه شما هم خوب میشین
آخرین اخبار