مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرده است که تحویل ندادن صد فروند هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ایرانی خسارت 20 میلیارد دلاری وارد کرده است، گفت: این ادعای شرکت بوئینگ نشان میدهد که قرارداد هواپیمایی بوئینگ با شرکت هواپیمایی ایران ایر و آسمان چه میزان برای کشور آمریکا مهم بوده که آن را لغو کرده است.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی ایران پیش از برجام و انعقاد قرارداد با شرکت بوئینگ، ناوگان هوایی مورد نیاز خود را تأمین میکرده و سعی کردهاند از طریق خرید هواپیماهای دسته دوم و بازسازی آنها این نیاز بخش هوایی را برطرف کنند.
سامانی تصریح کرد: انعقاد قرارداد با شرکت بوئینگ یک فرصتی برای شرکتهای هواپیمایی ایجاد میکرد تا ناوگان هوایی نو در اختیار داشته باشند و بتوانند سهم جدیدی در حمل و نقل هوایی کشور به دست آورند.
سامانی اظهار کرد: هم اکنون شرکتهای هواپیمایی سعی میکنند با خریداری هواپیماهای دسته دوم از سایر کشورها و شرکتهای هواپیمایی خارجی کمبود این ناوگان را جبران کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تأکید کرد: به گفته وزیر راه و شهرسازی از تمامی ظرفیتهای ذکر شده در قرارداد با بوئینگ استفاده خواهیم کرد و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به طور قطع پیگیریهای لازم برای لغو یک طرفه قرارداد شرکت هوایی بوئینگ را پیگیری خواهد کرد.
وی گفت: هم اکنون برخی از شرکتهای هواپیمایی داخلی مذاکراتی را با شرکتهای هوایی خارجی برای دریافت هواپیماها انجام دادهاند که امیدواریم هر چه سریعتر این مذاکرات برای تأمین ناوگان هوایی کشور به سرانجام برسد.
انتهای پیام/
البته پیگیری خسارت از بوینگ و ایرباس هم همزمان باید باشد.