حیدری گفت: طبق آیین‌نامه‌های جدید دستگاه‌های مرتبط با ایجاد اشتغال می‌توانند برای بیمه شدن کولبر‌ان برنامه‌ریزی کنند.

حیدریبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آیین نامه‌های ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های موقت غیر مرزی (موسوم به کولبری) و ورود کالای ملوانی (موسوم به ته لنجی) اظهار کرد: آیین‌نامه‌ها و فعالیت‌های مرزنشینان و ملوانان در گذشته به صورت مختلف بود؛ اما در سال‌های اخیر باید از قوانین ثابتی پیروی می‌شد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه حمایت از کالا و تولیدات ایرانی و توجه به معیشت مرزنشینان باعث شد تا در چارچوب این موارد دو آیین‌نامه تصویب شود، افزود: این آیین‌نامه‌ها شامل ساماندهی مبادله کالا در بازار‌های غیر رسمی موقت مرزی و آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور‌های دریایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه این دو آیین‌نامه که سال گذشته تصویب شد به علت  رایزنی با کشور‌های همسایه و توجیه مردم مرزنشین قابل اجرا نبود و در اجرا با مشکلاتی روبرو شد، تصریح کرد: وزارت کشور به همراه وزارت اقتصاد، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارگان‌های مربوطه این دو آیین‌نامه را اصلاح کردند.

حیدری با بیان اینکه این آیین‌نامه‌ها ظرفیتی ایجاد کردند که با نظارت دستگاه‌ها همراه است و شأن مرزنشین‌ها حفظ می‌شود، گفت: آیین‌نامه‌های جدید در هر شرایطی حتی بستن مرز‌ها فعال خواهد بود.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به اینکه در این اصلاحیه‌ها تعریف شد که چه افرادی مرزنشین هستند و یک راستی آزمایی برای مشخص شدن مرزنشین‌ها صورت گرفت، افزود: دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، اقتصاد و سازمان بودجه با این آیین‌نامه می‌توانند اقدامات اقتصادی هم انجام دهند.

وی با بیان اینکه ۵ مناطق ویژه اقتصادی داریم که تا به امروز اجرایی نشده‌اند و طبق این آیین‌نامه‌ها باید در یک سال آینده اجرایی شوند تا مرزنشین‌ها هم کالا صادر کنند، بیان کرد:  از سوی دیگر با این آیین‌نامه‌ها برای مردم مرزنشین اشتغال هم ایجاد می‌شود.

حیدری در رابطه با بیمه کولبران بیان کرد: کوله‌بری یک فعالیت موقت است و از آنجا که شغل ناپایدار محسوب می‌شود، بحث بیمه در این حوزه منتفی می‌باشد؛ البته طبق آیین‌نامه‌های جدید دستگاه‌های مرتبط با ایجاد اشتغال می‌توانند برای بیمه شدن کولبر‌ان برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های جدید تاکید دارند کالا‌هایی که از مرز وارد می‌شوند نباید به صورت تجمیعی از شهر‌های مرزی خارج شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار