همایش بررسی جنیه‌های زیان بار مصرف مواد دخانی با هدف معرفی تاثیر مخرب مصرف مواد دخانی در دانشکده پیراپزشکی استان یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حاضر در محل  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ همایش تاثیر عملکرد‌های فرهنگی بر کاهش مصرف دخانیات که صبح امروز در سالن شهید علیزاده دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد .

شرکت کنندگان با تاثیر مخرب مصرف مواد دخانی از جمله انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی و مشکلات اجتماعی و روانی آشنا شدند.

در این همایش که با هدف اشنایی قشر‌های مختلف مردم بویژه جوانان و بانوان با مضرات مواد دخانی برگزار شد و بیش از ۵۰۰ نفر از کارشناسان بهداشتی، تشکل‌های مردم نهاد، متصدیان رستوران‌ها، مدیران فنی واحد‌های صنعتی تولیدیو روسای اتحادیه‌های صنفی حضور داشتند.

در این همایش اعلام شد سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و چیزی افزون بر ده هزار میلیارد تومان نیز صرف مصرف دخانیات می‌شود.

در استان یزد نیز در مجموع ۲۵ درصد از مردم استان مصرف دخانیات دارند و استان یزد از این نظر در کشور در جایگاه یازدهم کشور قرار دارد.

لطفی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در حاشیه این همایش گفت: متاسفانه در ده سال گذشته رشد مصرف مواد دخانی از جمله قلیان در بین بانوان ۷ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند ملی غیر واگیر باید تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف مواد دخانی در کشور را تا ۳۰ درصد کاهش دهیم بر ضروت توجه به اقدامات سلبی از جمله موضوع مالیات بر فروش مواد دخانی و مقابله با دسترسی‌های آسان به مواد دخانی در جامعه در کنار فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد.

عوارض و بیماری‌های مرتبط با مصرف مواد دخانی، موضوع آموزه‌های دینی و مصرف دخانیات، بهداشت و کنترل موضوع دخانیات، و نقش مهم تشکل‌های مردم نهاد در کاهش مصرف مواد دخانی از مهمترین موضوعات و مباحث این همایش یک روزه بود.

انتهای پیام/ ا

رشد 7 برابری مصرف قلیان در بین بانوان یزدی

برچسب ها: مواددخانی ، دخانیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار