افزایش نگران کننده قیمت رفت و روب شهر قم

برخی اعضای شورای اسلامی شهر قم از شهردار خواستند هزینه خدمات شهری و رفت و روب شهر را کنترل کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛لایحه تفویض اختیار برای معاملات خدمات شهری تا مدت سه سال موضوعی بود که رئیس کمیسیون خدمات شهری در جلسه شامگاه دوشنبه شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد.

روح‌الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در واکنش به این لایحه گفت: پیشنهاد ما به شهرداری این است که به جز منطقه معصومیه و اطراف حرم مطهر که حساسیت خاصی دارد بقیه مناطق یک روز در میان رفت و روب شود.

وی با اشاره به هزینه سنگین رفت و روب هر روزه شهر اظهار کرد: در بسیاری از کشورها نوبت رفت و روب و جمع‌آوری زباله در شهر به هفته‌ای یک روز رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه رفت و روب شهر در سال آینده به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده خاطرنشان کرد: احساس ما این است که پایه گذاری‌هایی در سال‌های قبل انجام شده که با دیدگاه صرفه جویانه با این قضیه برخورد نشده است و می‌توان مقداری این روند را کند کرد.

نائب رئیس شورای شهر قم هم در این زمینه گفت: تأکید شورا بر این است که با افزایش هزینه‌های خدمات شهری که از هشت سال قبل شروع شده است باید به محدودیت منابع فکر کنیم.

حسن بختیاری با اشاره به اهمیت صرفه جویی در این هزینه‌ها ادامه داد: هدف این است که شهرداری به سمتی برود که این موضوع را جزو برنامه‌هایش قرار دهد.

شهردار قم در واکنش به این سخنان، بخش زیادی از افزایش قیمت در حوزه خدمات شهری را ناشی از تصمیمات دولتی و تورم دانست.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد افزود: اگر جزئیات قیمت گذاری را بررسی کنید به این نتیجه می‌رسید که بهای خدمات شفاف سازی نشده و بسیاری اوقات بهای خدمات از مبلغی که ما دریافت می‌کنیم بیشتر است.

شهردار قم ادامه داد: اینکه بتوانیم رفت و روب شهر را یک روز در میان انجام دهیم بسیار خوب است اما در این زمینه شهرهای اروپایی را نباید با شهر قم مقایسه کرد چرا که نوع زباله آنها و فرهنگ کاملاً با ما فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه در این کشورها دستگاه‌هایی در آشپزخانه‌ها هست که زباله را تغییر می‌دهد و تبدیل به زباله خشک می‌کند، گفت: تا زمانی که فرهنگ زباله را اصلاح نکنیم نمی‌توانیم بگوییم که جمع آوری زباله یک روز در میان باشد و فرهنگ سازی تدریجی است و زمان می‌خواهد.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه اگر ما هر روز شهر را رفت و روب نکنیم همه معترض ما خواهند شد، افزود: در این زمینه باید کار فرهنگی کرد و کار فرهنگی فقط از دست شهرداری برنمی‌آید و صدا و سیما و مساجد و... باید وارد شوند.

وی  با اشاره به اجرای طرح جمع آوری یک روز در میان زباله در منطقه پردیسان،ادامه داد: پردیسان چون کاملاً از شهر جدا بود می‌توانستیم این کار را انجام دهیم و آنجا هم امروز مشکلاتی دارد.

انتهای پیام/الف

فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله زمان بر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار