مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی این نهاد برای راستی‌آزمایی و تحقیق درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز سه شنبه در واکنش به نشست سران پیونگ یانگ و واشنگتن، از آمادگی آژانس برای راستی آزمایی و تایید توقف فعالیت های هسته ای کره شمالی خبر داد.

در بیانیه آمانو آمده است: «من از توافق مشترک امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در نشست سنگاپور که در راستای غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره برگزار شد، استقبال می کنم. آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده است هرگونه راستی آزمایی و تایید توقف فعالیت های هسته ای کره شمالی  که ممکن است از سوی کشورهای مرتبط درخواست شود را انجام دهد».

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل خرداد نیز در دیدار با نخست‌وزیر کره جنوبی از آمادگی این نهاد برای تحقیق درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی خبر داده بود. وی اعلام کرده بود آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، در حال نظارت شرایط برنامه هسته‌ای کره شمالی است و آماده است تا کار تایید خلع سلاح هسته‌ای این کشور را که به مجوز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز دارد انجام دهد .

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، امروز سه شنبه ضمن دیدار با یکدیگر در سنگاپور، یک سند جامع مشترک امضا کردند. در این سند واشنگتن متعهد به ارائه «تضمین‌های امنیتی» شد. همچنین رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد در ازای این تعهد، خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره به زودی آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار