رئیس دانشگاه زابل کشاورزی، دامداری، انرژی‌های پاک و مرز را از ظرفیت‌های منطقه سیستان ذکر کرد و گفت: با ایجاد صنایع کوچک مرتبط با این حوزه‌ها منطقه سیستان متحول می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، موسی بهلولی رئیس دانشگاه زابل در نشست مسئولان خانه‌های کشاورز شمال سیستان وبلوچستان افزود: هسته‌های پژوهشی مختلف در حوزه‌های زیتون، جلوگیری از تبخیر آب، تغییر اقلیم و ریزگردها، شترمرغ، انرژی‌های تجدیدپذیر، بازاریابی و مبادلات مرز، گردشگری و سیستان شناسی در چند سال اخیر در دانشگاه زابل ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: این هسته‌ها بر اساس ظرفیت‌های شهر‌های شمال سیستان و بلوچستان ایجاد شده است و آخرین دستاورد‌های علمی در این هسته‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه زابل پرورش زیتون را یکی از ظرفیت‌های منطقه سیستان عنوان کرد و گفت: براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده شوری، کم آبی، سردی و گرمای هوای منطقه باعث شده تا با کیفیت‌ترین زیتون و روغن زیتون کشور در سیستان تولید شود.

وی افزود: دانشگاه زابل ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار اصله نهال زیتون را دارد و در سال جاری نیز افزون بر ۱۰ هزار اصله نهال از سوی این دانشگاه میان مردم توزیع شده است.

دکتر بهلولی با بیان اینکه روش‌های نوین باید جایگزین روش‌های گذشته شود تاکید کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش حجم ورود آب به منطقه، مردم به ویژه کشاورزان باید به سمت کشت‌های زراعی کم آب، باغی و گلخانه‌ای تشویق و ترغیب شوند.

وی اظهار داشت: ۱۳۰ رقم گیاه دارویی مناسب با شرایط آب و هوایی شهر‌های شمالی استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که می‌توان با کشت‌های اندک درآمد خوبی را ایجاد کرد.

رئیس خانه کشاورز سیستان (شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز) گفت: منطقه سیستان امروز با مسائل و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و اگر به آن توجه نشود آسیب‌های زیادی به آن وارد می‌شود.

غلام ساربانی افزود: دانشگاه زابل با ظرفیت‌های موجود می‌تواند در بسیاری از مشکلات منطقه ورود و آن را با کمک مردم حل کند.

وی اظهار داشت: ایجاد همدلی، همگرایی و همراهی دانشگاه زابل و مردم با توجه به دانش و تجربه‌ای که در اختیار دانشگاه و مردم است می‌تواند در بسیاری از بحران‌ها راهگشا باشد.

انتهای پیام/ع

ایجاد صنایع کوچک در حوزه‌های مختلف سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.