عتیقی گفت: ساکنین نیم کره شمالی پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ماه در ساعت ۱۴ و ۳۷ دقیقه به انتظار طولانی‌ترین روز سال بنشینند.

پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ماه به انتظار طولانی‌ترین روز سال بنشینندمسعود عتیقی‌ مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به طولانی‌ترین روز در نیم کره‌ شمالی گفت: پس از پشت سر گذاشتن نوروز در اول بهار به مرور به طول روزها اضافه خواهد شد و طول شب کاهش پیدا می‌کند به نحوی که در روز اول تابستان بزرگترین‌ روز و کوتاه‌ترین شب را ساکنان نیم کره‌ شمالی زمین تجربه می‌کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به علت نجومی این پدیده گفت: خورشید‌ در گردشی‌ ظاهری به دور کره آسمان در روز اول بهار و پاییز به نقطه اعتدال بهاری منطبق‌ می‌شود که به آن نقطه اعتدالِین‌ می‌گویند و در اطراف آن ، نقطه انقلابِین‌ وجود دارد.

عتیقی‌ با اشاره به فصلی که در نیم کره جنوبی  آغاز می‌شود بیان کرد: در حالیکه‌ ساکنان نیم کره شمالی تابستان را آغاز می‌کنند در نیم کره جنوبی فصل زمستان آغاز می‌شود این بدان معناست که فصول در نیم کره شمالی و جنوبی عکس یکدیگر‌ رخ می‌دهند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص علت گرم شدن نیم کره شمالی زمین گفت: در فصل تابستان به دلیل تابش عمود خورشید و اضافه شدن طول روز خورشید در مدت زمان بیشتری به زمین می‌تابد و همین موضوع سبب می‌شود تا روزهایی گرم‌تر داشته باشیم‌.

فاصله 5 میلیون کیلومتری خورشید و زمین در فصل تابستان 

وی با بیان اینکه بر خلاف تصور عامه خورشید در فصل تابستان به زمین نزدیک‌تر نیست‌، اظهار کرد: در فصل تابستان و در نیم کره شمالی، زمین حدود 5 میلیون کیلومتر از خورشید دورتر است و دلیل آن هم این است که مدار زمین به دور خورشید‌ بیضی‌ شکل است و در تابستان نیم کره شمالی زمین از خورشید دورتر می‌شود.

عتیقی درباره‌ فاصله خورشید با نیم کره شمالی در فصل زمستان بیان کرد: در فصل زمستان بر خلاف فصل تابستان‌ نیم کره شمالی زمین به خورشید حدود پنج میلیون کیلومتر نزدیک‌تر است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری درباره طولانی ترین روز سال  یادآور شد: ساکنین نیم کره شمالی پنج‌شنبه 31 خرداد ماه در ساعت 14 و 37 دقیقه منتظر طولانی‌ترین روز سال باشند و به استقبال فصل تابستان بروند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار