مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:با شروع فصل گرما و بومی بودن بیماری سالک در مناطق زلزله زده مردم باید نکات بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سارا شاه آبادی مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سالک یک بیماری جدی پوستی انگلی است و ضایعه آن به شکل یک زخم بد شکل ممکن است در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پاها برای بیشتر از یک سال باقی بماند و اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را نیز به دنبال داشته باشد.
وی گفت: این بیماری در برخی موارد با تهاجم به پلک و بینی ممکن است موجب ایجاد ضایعه ماندگار در چهره بیمار شود و علاوه بر آن ممکن است ایجاد عفونت ثانویه با باکتری‌ها نیز عوارض شدیدی را ایجاد کند.
شاه آبادی افزود: بیماری سالک از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می یابد.

وی افزود: محل زندگی این پشه در جاهای تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله های ساختمانی و شکاف در و دیوارها است.
شاه آبادی گفت: جمع آوری و دفع صحیح زباله ها، نخاله های ساختمانی و کودهای حیوانی، بهسازی محیط و ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارهای مناطق مسکونی و محل نگهداری دام و استفاده از پماد یا قلم دفع کننده حشرات از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به سالک است.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

راه های مقابله با بیماری سالک

برچسب ها: اخبارپزشکی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.