مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت ملی ۴ میراث معنوی استان خبر داد.

ثبت دو غذای محلی کهگیلویه وبویراحمد در آثار ملیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  محمود باقری گفت: در انتهای سال 95 تلاش داشتیم تا  4 میراث‌ معنوی شامل " لباس محلی"، " دمپختک گوشت"، "کلگ گوشتی" و "شله ماشکی"را از طریق سازمان میراث فرهنگیبه ثبت ملی برسانیم که این کار تصویب و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه برخی استان‌ها میراث معنوی کهگیلویه و بویراحمد را به اسم خود ثبت می‌کنند در حالی متعلق به فرهنگ و پیشینه این دیار است افزود :15 میراث معنوی وطبیعی در نوبت ثبت ملی داریم که به طور مستمر برای ثبت آنها پیگیری خواهیم کرد.

باقری با تاکید بر اینکه با ثبت ملی این میراث‌های معنوی دیگر دغدغه انتقال به نسل آینده را نداریم، ادامه داد: همچنین این موضوع یک فرصت برای معرفی امکانات و توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف از جمله میراق فرهنگی و گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: میراث‌های معنوی ثبت شده در جشنواره‌های بومی و ملی به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی تا بتوان از این طریق نسبت به جذب گردشگر اقدام کنیم.

باقری تصریح کرد: 725 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی این استان ثبت ملی شده که هم اکنون به 729 مورد رسیده که از این تعداد بیش از 50 اثر معنوی و طبیعی است.

وی ادامه داد: «مهارت سنتی پخت کلک گوشتی و فرهنگ آن» به‌شماره 1488، «مهارت سنتی دمپختک گوشت و فرهنگ آن» به‌شماره 1489، «مهارت سنتی پخت شله ماشکی و خواص درمانی آن» به شماره 1490 و «فن و مهارت تهیه پوشاک و البسه محلی استان» به‌ ثبت رسیده است.

انتهای پیام/غ

ثبت میراث های معنوی استان در آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.