استفاده از کشت های گلخانه ای بهترین راهکار در شرایط کم آبی

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: در شرایط کم آبی روی آوردن به کشت های گلخانه ای بهترین راهکار است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حیدرعلی گل‌محمدی دیروز در حاشیه بازدید از طرح آبیاری کم‌فشار در شرکت گلشن گلشهر به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: امنیت غذائی و کشاورزی پایدار یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی است؛ همچنین جهاد کشاورزی در راستای سیاست‌های تغییر الگوی کشت برای کشت‌های با مصرف آب کم اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها کشت گل‌محمدی، کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی با شرایط خشکسالی سازگار هستند که با ترویج فرهنگ کشت در بین کشاورزان 80 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت گل‌ محمدی و 60 هکتار به کشت زعفران اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان ادامه داد: سه مجوز برای احداث کارخانه صنایع تبدیلی از جمله گلابگیری، اسانس و عرقیجات گیاهان دارویی صادر شده است که به زودی احداث می‌شود.

وی  تصریح کرد: از 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان 5 هزار هکتار به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

گل‌محمدی در ادامه عنوان کرد: آبیاری دشت گلپایگان زیر پوشش سد گلپایگان است و با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس و سازمان جهاد کشاورزی استان شبکه‌های زیر پوشش سد گلپایگان با ردیف ملی که گرفته شده و با کمک اعتبارات سامانه نوین به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود، این نوع آبیاری صرفه‌جویی آب در 5 هکتار از اراضی را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان گلپایگان قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی است، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر از 30 هزار اراضی قابل کشت 10 هزار هکتار از زمین‌های زراعی بلااستفاده مانده است؛ برای حفظ 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مورد استفاده شهرستان جهاد کشاورزی استان اقداماتی را جهت مصرف بهینه منابع آب انجام داده است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان اضافه کرد: سال گذشته هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده و 800 هکتار هم در حال اجرای این طرح است؛ سال گذشته برای اجرای این طرح از سوی دولت بالغ بر 10 میلیارد تومان کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان شهرستان قرار گرفته است.

وی همچنین بیان کرد: برای اجرای این طرح محدودیت اعتبار وجود ندارد، به کشاورزان برای اجرای طرح‌های آبیاری مدرن و تحت فشار تا 85 درصد تسهیلات پرداخت می‌شود.

گل‌محمدی با بیان این‌که در 130 هکتار از اراضی کشاورزی شرکت گلشن سیستم آبیاری تحت فشار در سال جاری اجرا شده است، عنوان کرد: سال گذشته برای آبیاری از دو منبع چاه آب استفاده می‌کردند در صورتی که با مجهز شدن به سیستم آبیاری تحت فشار تنها از یک منبع چاه آب استفاده می‌شود؛ با مجهز شدن اراضی کشاورزی دشت گلشن گلشهر مصرف آب به نصف رسیده است و می‌توانند از تعرفه‌های وزارت نیرو برخوردار شوند.

در ادامه قدمعلی دلاور مدیر شرکت تعاونی گلشن گلشهر اظهار کرد: شرکت گلشن گلشهر دارای 2 هزار و 333 سهم و 377 سهام‌دار است، زمین‌های این شرکت تعاونی به صورت خرده مالکی بود که پس از سال 67 یکپارچه‌سازی شد.

وی افزود: در گذشته زمین‌های دشت گلشن گلشهر به صورت غرقابی آبیاری می‌شد، اما در 5 سال گذشته خشکسالی اثرات نامطلوبی در بازدهی محصول گذاشته بود که در سال 95 با همکاری جهاد کشاورزی گلپایگان و با تخصیص اعتبار استان طرح تیپ با اعتبار حدود یک میلیارد و 40 میلیون تومان اجرا شد.

دلاور در پایان گفت: با اجرای طرح تیپ پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 3 برابر سال‌های گذشته محصول برداشت شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار