مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به آثار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی در استان گفت: افت شدید آب چاه‌ها و طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری‌ها از آثار خشکسالی‌ها و کاهش بارش باران در استان بوشهر است.

افت شدید آب چاه‌ها از آثار خشکسالی‌ها در استان بوشهر استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شاهپور رجایی با اشاره به کاهش بارش ۵۳ درصدی بارش باران در سال آبی جاری اظهار داشت: کاهش باران و خشکسالی‌ها مشکلاتی در سفره‌های زیر زمینی آب استان بوشهر وارد کرده است.

وی، از کاهش جریان رودخانه‌های استان بوشهر خبرداد و بیان کرد: بسیاری از رودخانه‌ها و چشمه‌های آب استان بوشهر کم آب شده و یا خشکیده است به گونه‌ای که رودخانه دالکی نسبت به دوره درازمدت حدود ۷۰ درصد کاهش آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه آبدهی رودخانه دالکی از ۱۳ متر مکعب در ثانیه به ۳ مترمکعب رسیده است گفت: رودخانه شاپور ۸۰ درصد، رودخانه باغان حدود ۵۰ درصد و رودخانه‌مند حدود ۸۵ درصد کاهش آورد آب دارد که زنگ خطری برای آب‌های زیرزمینی داخلی استان بوشهر است.

رجایی از خشک شدن رودخانه باهوش اهرم خبرداد و بیان کرد: این رودخانه برای پاییز و زمستان امکان آبدهی نخیلات اهرم تنگستان دارد چراکه اکنون این رودخانه قادر به تامین حقابه نخلستان‌های اهرم نیست.

وی، از ممنوعه شدن دشت‌های استان بوشهر خبرداد و افزود: خشکسالی و کاهش بارش در استان بوشهر مشکلاتی برای دشت‌های استان بوشهر ایجاد کرد به‌گونه‌ای که دشت بوشکان، طلحه، فاریاب، دهرود و جم عمق چاه‌ها به سنگ کف خورده و آب دهی رودخانه‌ها به حداقل ممکن رسیده یا خشکیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به افت شدید آب در چاه‌ها و آبخوان‌ها گفت: افت شدید آب چاه‌ها و طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری‌ها از آثار خشکسالی‌ها و کاهش بارش باران در استان بوشهر است.

رجایی با بیان اینکه ۱۷ درصد از اب مورد نیاز استان از منابع داخلی برداشت می‌شود افزود: ۶۰ درصد آب کشاورزی استان به میزان سالانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب از منابع زیر زمینی تامین می‌شود که خشکسالی‌ها زنگ خطری برای برداشت آب از منابع زیر زمینی استان است.

وی بیان کرد: افت شدید نگه داشت آب در آبخوان‌ها و آبخیزداری‌ها به سنگ بستر رسیده و سالانه یک متر افت آبخوان‌ها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/م

خشکسالی آب آبخوان‌های استان بوشهر را به "سنگ بستر" رساند

برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.