رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:دانشکده علوم قضایی توسط شهید بهشتی تاسیس شد و پلیس قضایی را نیز ایشان تاسیس کرد که بعد‌ها در نیروی انتظامی ادغام شد که امروز خلاء آن احساس می‌شود.

خلا دانشکده تاسیس شده توسط شهید بهشتی احساس می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد در نشست با سرپرست استانداری کرمان گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب و ترسیم شده راه طولانی داریم و باید سال‌ها تلاش کرد.

وی با اشاره به تاثیر عملکرد سیستم اجرایی بر عملکرد دستگاه قضایی افزود: ۴ هزار پرونده مطالبه مهریه با موضوع سکه در اجرای احکام سراسر استان موجود است و با توجه به وضعیت گرانی سکه، در پرونده‌ها مجددا درخواست اعسار داده می‌شود و حجم کار چند برابر می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به حجم بالای دعاوی دستگاه‌های اجرایی علیه مردم و مردم علیه دولت بیان کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۷۵۰ پرونده در زمینه اراضی دولتی مطرح شده بود.

وی با تاکید بر تاثیرات مستقیم عملکرد دستگاه اجرایی بر عملکرد دستگاه قضایی به ویژه در فعالیت‌های اقتصادی دولت افزود: با توجه به تاثیرات متقابل مثبت و منفی عملکرد‌های دستگاه قضایی و اجرایی بر یکدیگر، باید بیش از گذشته مشارکت و همکاری داشت تا کاهش مراجعات و پرونده‌ها به سیستم قضایی را شاهد باشیم.

موحد گفت: به طور متوسط روزانه ۲۸ هزار نفر در سراسر استان کرمان تحت عناوین مختلف (شاهد، وکیل، دریافت گواهی سوءپیشینه و ...) به سیستم قضایی مراجعه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه عدالت قضایی یکی از شقوق عدالت اجتماعی است افزود: نقش دستگاه قضایی در عدالت قابل انکار نیست و این قوه ملجاء و پناهگاه مردم است که استقلال این قوه نقش مهمی در استیفای حقوق مردم دارد و نباید این قوه تضعیف شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در دستگاه قضایی استان کرمان سالانه ۷۰۰ هزار پرونده رسیدگی می‌شود و در خطا‌هایی که وجود دارد، دادگاه تجدیدنظر را داریم و نباید با درصدی خطا، دستگاه قضا را زیر سوال برد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید عملکرد‌های دستگاه قضایی را واقع بینانه ببینند، افزود: آنچه که اهمیت دارد دستگاه قضایی کشور است و شخص مطرح نیست و باید منفعت و مصالح اصلی را مدنظر قرار داد.

موحد در پایان با اشاره به ارتقاء وضعیت امنیتی استان کرمان اظهار کرد: امنیت کار مشترک دستگاه قضا و اجرایی است که یکی از ارکان اساسی شورای تامین، مسوولان قضایی هستند و باید برای ارتقاء امنیت استان بیش از پیش همکاری داشت.

 

سرپرست استانداری کرمان نیز دراین نشست گفت: حوزه عمل قوای مجریه و قضاییه از هم جدا هستند تا نظام اجرایی نتواند در استقلال عمل قضاء دخالت کند.

محمدجواد فدایی با بیان اینکه امنیت و اقامه عدل دو امر مهمی است که از نظام‌ها و دولت‌ها خواسته می‌شود و اقتصاد و معیشت باید توسط مردم عمل شده و دولت‌ها نظارت کنند تصریح کرد: مسوولیت حکومت ایجاد امنیت و استقرار عدالت است و قوه قضاییه مسوولیت اقامه عدل را به عهده دارد که یکی از دو وظیفه اصلی حکومت را انجام می‌دهد لذا جایگاه خیلی مهمی دارد.

سرپرست استانداری کرمان گفت: نظام اجرایی برای موفقیت به همکاری قطعی نظام قضایی نیاز دارد و در استان نیز باید همکاری‌ها ادامه داشته باشد، زیرا بدون همکاری و کمک دستگاه قضایی نمی‌توانیم موفق باشیم.

وی افزود: مشکل کشور و استان کرمان، توسعه اقتصادی و به ویژه ایجاد اشتغال و ایجاد درامد برای مردم است که لازمه رسیدن به موفقیت بهبود فصای کسب و کار است که کشور ما رتبه پایینی (۱۲۰) در دنیا دارد.

فدایی اظهار کرد: کرمان نیز رتبه دو رقمی در فضای کسب و کار در کشور دارد و باید این فضا اصلاح شود تا با جذب سرمایه گذاری بتوانیم تولید را رونق داده و شغل ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه نقش بسیار مهمی در کار‌های اجرایی دارد و می‌تواند خیلی کمک کند و دستگاه قضایی استان کرمان همواره حامی سیستم اجرایی بوده است.

انتهای پیام/ح

خلا دانشگاه علوم قضایی احساس می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار