معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت:امسال یک هزارو ۳۱ دستگاه کمباین بومی و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر به عملیات برداشت گندم را انجام خواهند داد.

سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی با بیان اینکه کار خرید تضمینی گندم، جو و کلزای مازاد برنیاز کشاورزان استان شروع شده است، در گفتگو با    خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت:کشاورزانی که در سامانه خرید تضمینی ثبت نام کرده باشند، می‌توانند محصولات مازاد بر نیاز خود را به ۸۶ مرکز خرید که در سطح استان پیش بینی شده است، عرضه کنند.
وی افزود: هم اکنون ۱۰۰ درصد بهره برداران این سه محصول شامل ۸۲ هزار و ۹۶۲ نفر در سامانه پهنه بندی کشاورزی و مدیریت داده‌های کشاورزی تکمیل و به ثبت رسیده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان  بیان کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم یک‌هزار و ۳۰۰، جو یک‌هزار و ۳۰ و کلزا هم دوهزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است.
سپری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۹۱۴ هزار و ۷۰۰ تن محصول مازاد کشاورزان استان به صورت تضمینی خرید شود گفت: این میزان شامل ۹۰۰ هزار تن گندم، ۱۰ هزار تن جو و چهار هزار و ۷۰۰ تن نیز کلزا است.
 وی با بیان اینکه استان کردستان حدود ۹ درصد تولید گندم کشور را دارد گفت: از موفقیت‌ها ناشی از توان اسب بخار، تعمیر به موقع ماشین الات، کشت به موقع گندم، تغذیه خوب و تامین کود به موقع است.
 معاون بهبود تولیدات گیاهی گفت: هزاو ۳۱ دستگاه کمباین بومی و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر به عملیات برداشت گندم را انجام خواهند داد.
وی افزود:در زمان شروع به برداشت گندم کمباین‌ها در هر شهرستان با اعلام حضور کارت معاینه فنی از اکیب‌های خصوصی دریافت و تا پایان فعالیت به همراه خواهند داشت.
سپری گفت: ۱۵ اکیب بخش خصوصی در امر برداشت و ۱۲ اکیب دولتی کار نظارت بر بخش خصوصی رادر زمان برداشت محصول گندم به عهده خواهند داشت.

سپری افزود: ۸۶ مرکزپیش بینی خرید گندم وجود دارد که ۲۰ مرکز مربوط به غله (بخش خصوصی) و ۶۶ مرکز مربوط به مجوعه تعاون روستایی است.
سپری معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان گفت:در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم استان ۵۸۸ هزار هکتار است که ۷۵ هزار بهره بردار در کشت و کار گندم نقش دارند.
وی در پایان از کشاورزان خواست در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت نام کنند و میزان سطح زیر کشت وپیش بینی تولید خود را در سامانه ثبت کنند.
گفتنی است، خرید گندم تا پایان مرداد ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/م

پیش بینی برداشت یک میلیون تن گندم در استان کردستان

برچسب ها: کشاورزی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.