به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم اختتاحیه بهره برداری از ۶ طرح بندری - صنعتی - تجاری و گردشگری در منطقه آزاد انزلی گفت: بیشترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی ایجاد کریدورهای بین المللی حمل و نقل ترکیبی است و در این راه از سرمایه گذاران حمایت و استقبال میکنیم.
وی با اشاره به اینکه توسعه بنادر و دریانوردی یکی از مولفههای توسعه است افزود: گیلان به دلیل داشتن بندر انزلی به عنوان بزرگترین و فعالترین بندر شمال کشور، بندر جدید التاسیس کاسپین و بندر آستارا از مزیتهای نسبی در حوزه صادرات و ترانزیت کالا و همچنین گردشگری برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی به اهمیت افزایش تعامل و هم افزایی بین بنادر انزلی و کاسپین اشاره و خاطر نشان کرد: هم افزایی این دو بندر نقش کلیدی در افزایش مبادلات تجاری ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر به صورت کالاهای کانتینری، فلهای خشک و فلهای مایع دارد و موجبات رضایت بیشتر تجار را فراهم میکند.
عباس آخوندی ایجاد توازن در حجم مبادلات ایران با کشورهای دریای خزر، توسعه اقتصاد دریا محور و گردشگری دریایی، افزایش توان عملیات تجسس و مقابله با آلودگیهای نفتی، توسعه ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب، ایجاد کریدور حمل و نقل ترکیبی با اتصال راه آهن قزوین – رشت به منطقه آزاد انزلی و در مرحله بعد رشت - بندر آستارا، حمایت از صادر کنندگان و تجار منطقه شمال کشور، ایجاد زیر ساختهای صادرات کالاهای کشورهای آسیای میانه - حاشیه خزر - ترکیه - عراق - امارات متحده عربی - هندوستان - عمان و افغانستان، اقتصادی کردن سرمایه گذاری در بندرها به دلیل نزدیکی به ذخایر نفت و گاز خزر و بازارهای ۲۰۰ میلیونی آسیای میانه و همچنین توسعه گردشگری به دلیل داشتن زیست بوم کوه - جنگل - دریا را از دیگر مزایای افزایش تعامل و هم افزایی بین بندر انزلی و بندر کاسپین و در ادامه بندر آستارا و چمخاله عنوان کرد.
مصطفی سالاری استاندار گیلان هم به جایگاه گیلان در افزایش مبادلات اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه اشاره کرد و گفت: با راه اندازی کریدور ترکیبی ریلی – دریایی چین - قزاقستان - ایران در منطقه آزاد انزلی این مبادلات افزایش مییابد.
رضا مسرور مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی هم با بیان اینکه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرحهای صنعتی و گردشگری در این منطقه استقبال و حمایت میکنیم ،گفت: با افتتاح کریدور حمل و نقل ترکیبی چین - قزاقستان - ایران که بخشی از کریدور بین المللی شمال- جنوب موسوم به نوستراک است و همچنین توسعه زیرساختهای حمل و نقل در منطقه آزاد انزلی زمینههای کاهش هزینه و زمان حمل کالا از اروپای شمالی – حوزه اقیانوس هند و جنوب آسیا کاهش چشمگیری مییابد.
انتهای پیام/م.ع