معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۶۰۰هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در استان غربالگری شدند.

غربالگری ۶۰۰هزار مازندرانی در اجرای طرح دیابتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۶۰۰هزار نفر از افراد بالای ۳۰ سال در استان غربالگری شدند که ۵ هزار و ۸۰۰ نفر بیمار دیابتی جدید شناسایی شد.

وی افزود: در اجرای طرح غربالگری دیابت بیش از هزار پزشک خانواده شهری و روستایی را در نظر گرفت تا با شناسایی زود هنگام افرادی که احتمال دیابت در آن‌ها وجود دارد از بروز این بیماری پیشگیری کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برای افراد دیابتی پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل می‌شود و ماهانه از لحاظ قد، وزن، فشار خون و آموزش زندگی سالم بررسی می‌شوند.

اعرابی با اشاره به اینکه مازندران رتبه ششم دیابت در کشور را دارد گفت: ۶۰ درصد بیماران دیابتی استان از بانوان و ۴۰ درصد از آقایان هستند.

وی با بیان اینکه دیابت در افراد بالای ۳۰ سال بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرند افزود: دیابت نوع ۱ گروه‌های سنی پایین تر، دیابت نوع ۲ سنین بالاتر و دیابت بارداری از انواع دیابت که بیماران مراقبت‌ها و درمان انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه بیماران اکثرا با پر خوری، پر نوشی و پر ادراری مراجعه می‌کنند، گفت: از آنجا که سن فعال جامعه ۳۰ تا ۶۰ سال است لازم هست که ما این گروه سنی را در مراقبت‌های غربالگری ویژه تری قرار دهیم.

وی با بیان اینکه پیاده روی ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین فعالیت بدنی است، افزود: به همه بزرگسالان از جهت علمی توصیه می‌شود که هفته‌ای ۵ بار ۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند.

اعرابی گفت: افراد دیابتی به ویژه افراد چاق و دارای اضافه وزن باید مصرف نان، برنج، مواد غذایی دارای قند و کربوهیدرات را کاهش دهند.

وی افزود: دیابت در دراز مدت باعث ایجاد عوارض در قسمت‌هایی از بدن مانند: مغز، سیستم عصبی، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها می‌شود و لازم است که قند خون از ابتدای تشخیص بیماری کنترل شود.

انتهای پیام /ر

اجرای طرح غربالگری افراد دیابت در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.