آمریکا قصد دارد در صورتی که ترکیه سامانه ضدهوایی اس چهارصد را از روسیه خریداری کند، تحریم‌هایی علیه آنکارا وضع کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وس میچل (Wess Mitchell) دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز سه شنبه گفت: در صورتی که ترکیه سامانه دفاع هوایی اس چهارصد را از روسیه خریداری کند احیای روابط میان واشنگتن و آنکارا به امری دشوار تبدیل خواهد شد.

میچل به کمیته روابط خارجی سنا گفت: «ما به صراحت اعلام کردیم اگر ترکیه اس چهارصد را خریداری کند با عواقبی مواجه خواهد شد. ما بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (قانون موسوم به کاتسا) تحریم‌هایی علیه ترکیه وضع خواهیم کرد.»

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: در صورتی که آنکارا تصمیم قطعی به خرید این سامانه ساخت روسیه بگیرد آمریکا این توانایی را دارد که بر مبنای نگرانی‌های امنیت ملی مانع از انتقال این سامانه‌ها به ترکیه شود.

میچل به کمیته روابط خارجی سنا گفت: «ما معتقدیم از صلاحیت حقوقی لازم از جمله موارد مرتبط با امنیت ملی که به ما اجازه می‌دهد تحت شرایط خاص مانع از انتقال سامانه اس چهارصد به ترکیه شویم، برخوردار هستیم.»

میچل تاکید کرد چشم انداز همکاری‌های صنعتی ارتش ترکیه با آمریکا نیز در صورت خریداری سامانه‌های اس چهارصد به خطر خواهد افتاد.

 مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اوایل این ماه از واشنگتن به خاطر آنچه که او ایجاد بحران به سبک غربی نامید، انتقاد کرد. اشاره چاووش اوغلو به تلاش سنای آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر تحویل جنگنده‌های پیشرفته اف سی و پنج ساخت آمریکا به ترکیه به علت تمایل آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس چهارصد از روسیه بود.

شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسیه – روسوبورون اکسپورت – در ماه آوریل اعلام کرد این کشور فرآیند تولید سامانه‌های اس‌ چهارصد را برای ترکیه شروع کرده است.

توافق مسکو و آنکارا در مورد سامانه اس چهارصد باعث اختلاف نظر‌هایی میان ترکیه و آمریکا شده و حتی مقامات واشنگتن با این توجیه که سامانه اس چهارصد با ساختار‌های دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همخوانی ندارد، ترکیه را به وضع تحریم تهدید کرده اند.

انتهای پیام/

واکنش تند آمریکا به خرید اس چهارصد روسیه توسط ترکیه

برچسب ها: تحریم ، ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۶ تير ۱۳۹۷
احساس میشودتاچندماه آینده آمریکاچنان درانزواقراربگیردکه تاریخ آمریکاچنین انزوایی ندیده باشد، علتش فضولی آمریکادرهمه جا!!.
آخرین اخبار