رئیس اداره امور فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از اجرای سومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی در استان خبر داد و گفت: تبدیل کردن شهر‌های استان به پایتخت کتاب در این طرح مد نظر است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، یگانه سلیمان بیگی، گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرح جدیدی برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.
وی اجرای موفق جام باشگاه‌های کتابخوانی را موجب توسعه فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود: باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان گروه‌های کتاب‌خوانی هستند که با حضور دست‌کم ۱۲ کودک یا نوجوان برای مبادله کتاب و خواندن کتاب‌های مبادله‌شده و دیگر کتاب‌ها و زیر نظر یک مربی بزرگ‌سال تشکیل می‌شوند و پس از ثبت در دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه رده سنی کودک و نوجوان در این طرح مورد توجه است، اذعان کرد: کمک به بالا بردن سرانه مطالعه در کودکان، بالا بردن فرهنگ گفتگو و تعامل، تقویت قدرت تحلیل و تفکر انتقادی از جمله اهدافی است که در طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی دنبال می‌شود.
سلیمان بیگی، پایین آمدن سرانه مطالعه در سبد فرهنگی خانواده‌ها را یک آسیب جدی عنوان کرد و ادامه داد: راه اندازی کتابخانه‌های کوچک در مساجد، محلات، آپارتمان‌ها و مراکز کوچک فرهنگی با مشارکت کودکان و نوجوانان در احیا و گسترش فرهنگ مطالعه تاثیرگذار است که هدف غایی اجرای این طرح نیز همین است.
رئیس اداره امور فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، به وظایف ستاد اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی اشاره کرد و گفت: فراهم کردن امکانات لازم، تنظیم جول زمانبدی، هماهنگی با مرکز، کمک به برگزاری گارگاه‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان از جمله وظایف اعضای این ستاد در استان‌ها است.
وی افزود: یکی از حمایت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، ارائه تخفیف ویژه از طریق کتاب‌فروشی‌ها برای خرید کتاب است که به اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی به ازای خرید تا سقف ۵۰ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.
سلیمان بیگی با اشاره به ارتقای کمی و کیفی جام باشگاه‌ها گفت: جام باشگاه‌ها موفق می‌تواند یک موج فرهنگی در میان والدین، مربیان و کودکان و نوجوانان شهر‌ها و روستا‌های کشور ایجاد کند. جام باشگاه‌ها کار تأثیرگذاری است که با کمترین هزینه به انجام رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: جلسات این ستاد هر ۱۵ روز یکبار تشکیل و در راستای اجرای موفق جام باشگاه‌های کتابخوانی جلساتی با انجمن ها، موسسات فرهنگیف اعضای هیئت علمی استان برای معرفی و انتخاب مربیان دلسور و علاقه‌مند پیش بینی شده است.
انتهای پیام/م

تبدیل کردن شهر‌های استان کردستان به پایتخت کتاب

برچسب ها: بازنشر ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.