صالحی گفت: با توجه به سهم ناچیز آمریکا از محصولات شیلاتی ایران،خروج این کشور از برجام تاثیری در میزان صادرات آبزی نخواهد داشت.

سهم ناچیز آمریکا از محصولات شیلاتی ایران/خروج آمریکا از برجام در صادرات آبزی تاثیری نداردحسن صالحی رئیس سازمان شیلات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام برصادرات محصولات شیلاتی اظهار کرد: با توجه به آنکه سهم عمده محصولات شیلاتی به روسیه،آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و ... صادر می شود و آمریکا سهم بسیار ناچیزی از صادرات آبزیان را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین در شرایط جدید تحریم مشکل خاصی را در صادرات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر تجهیزاتی از آمریکا وارد نشده است، افزود: تمامی تجهیزات،صنایع بسته بندی، فرآوری و ابزار آلات مورد نیاز پرورش ماهی در قفس از اروپا وارد می شود که خروج آمریکا از برجام نمی تواند تاثیری براین امر داشته باشد.

صالحی ارزش صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته را 900 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان رقم بسیار ناچیزی مبنی بر صادرات خاویار به صورت آزمایشی به آمریکا اختصاص دارد که رقم آن قابل ذکر نیست.

این مقام مسئول با اشاره به تاثیر نوسان نرخ ارز بر امر صادرات بیان کرد: در شرایط کنونی،صادرات به کشورهای آسیای جنوب شرقی،آسیای میانه، خلیج فارس، اوراسیا و اروپا مشکلی ندارد ودرباره آینده سایر مسئولان دستگاه باید اظهار نظر کنند.

امکان تخم ریزی ماهیان خاویاری در دریای خزر وجود ندارد

وی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که با وجود آلودگی دریای خزر امکان ادامه تخم ریزی ماهیان وجود دارد یا خیر،بیان کرد: با توجه به آنکه ماهیان خاویاری جزو گونه هایی هستند که برای تخم ریزی به رودخانه های آب شیرین مهاجرت می کنند؛بنابراین با توجه به کاهش بارش، برداشت آب های بی رویه،فعالیت برداشت شن و ماسه و در برخی موارد ورود فاضلاب  های صنعتی و خانگی امکان تخم ریزی این ماهیان وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال های اخیر امکان مهاجرت و تخم ریزی ماهیان خاویاری در دریای خزر وجود نداشت به همین خاطر متکی به تکثیر مصنوعی هستیم و این امر در مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات صورت می گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: امسال در برخی رودخانه های شرق مازندران و گلستان به سبب کمبود بارش برای رهاسازی بچه ماهی های تکثیر مصنوعی با مشکلاتی روبرو بودیم که انتظار می رود وزارت نیرو برای موضوع حقابه های رودخانه شمال تدابیری بیندشید چرا که این موضوع مورد تاکید سازمان شیلات و حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار