کارشناس داوری ایران گفت: علیرضا فغانی با استفاده درست از کارت هایش به خوبی بازیکنان دردسرساز آرژانتین را مدیریت کرد.

ترکی: فغانی، بازیکنان دردسرساز آرژانتین را به خوبی مدیریت کرد/ با این عملکرد باید دیدگاه مسئولان به داوری تغییر کندمحسن ترکی کارشناس داوری ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ارزیابی اش از قضاوت علیرضا فغانی در دیدار فرانسه و آرژانتین از مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بیان کرد: با توجه به اینکه این بازی در مرحله حذفی و بین ۲ تیم مطرح جهان برگزار می‌شد، از نظر من فغانی توانست حساس‌ترین قضاوت خود را به بهترین شکل انجام دهد. از طرفی در بازی‌هایی که یک طرف آن نماینده اروپا و طرف دیگر نماینده آمریکای جنوبی هستند، کار داور بسیار سخت است چراکه تیم‌های آمریکای جنوبی بازیکنان دردسرسازی دارند. به داوران توصیه می‌شود در همان دقایق ابتدایی بازی با مدیریت خود، کار را از این بازیکنان بگیرند چراکه در غیر این صورت نفرات تیم‌های این قاره سوار داوران می‌شوند و می‌خواهند آن‌ها را تحت فشار قرار بدهند.

اخبار و حواشی داغ مربوط به جام جهانی ۲۰۱۸ را لحظه به لحظه در اینجا (جام جهانی ۲۰۱۸) دنبال کنید.

او ادامه داد: شاید برخورد علیرضا فغانی در این ۳ بازی با برخی بازیکنان تعجب آور بوده است، اما طبق آنالیزی که کمیته داوران فیفا نسبت به این بازیکنان انجام می‌دهد، از داوران می‌خواهد حواسشان باشد و از شروع بازی آن‌ها را مدیریت کنند. تیم داوری ما هم به خوبی بازیکنان فرانسه و آرژانتین را مدیریت کرد و به خوبی از عهده قضاوت بازی برآمد.

ترکی درباره کارت‌های زرد زیادی که فغانی در طول بازی به بازیکنان آرژانتین و فرانسه داد، بیان کرد: کارت‌های داور، ابزاری برای کنترل بازی است و ما در پایان دیدار می‌توانیم نظر بدهیم که آیا او به موقع از این کارت‌های رنگی استفاده کرده است یا خیر؟ زمانی که تیم بزرگی مانند آرژانتین بدون کوچک‌ترین اعتراضی از سوی بازیکنان و هوادارانش نسبت به قضاوت داور از جام حذف می‌شود، یعنی فغانی و کمک هایش کارشان را به خوبی انجام داده اند. حتی پس از اینکه فرانسه ۴ بر ۲ پیش افتاد، جریان بازی کم کم سمت جنجال رفت و در لحظاتی بازیکنان ۲ تیم در میانه زمین با هم درگیر شدند که فغانی با مدیریت خوبش اجازه نداد آن‌ها کار را از دستش دربیاورند.

او درباره صحنه مشکوک نیمه اول این بازی و برخورد توپ به دست ساموئل اومتیتی درون محوطه جریمه فرانسه اظهار داشت: در آن صحنه دست اومتیتی بسته بود و فغانی نباید پنالتی می‌گرفت. البته عجیب بود که برخورد توپ به دست مدافع فرانسه، کرنر هم اعلام نشد. در این صحنه داوران ویدیویی می‌توانستند به سرعت از منصوری و فغانی بخواهند کرنر بگیرد، اما آن‌ها هم دقت نکردند. بار‌ها در این جام کمک داوران ویدیویی طبق تماس با داور و کمک داور بازی نکاتی را به آن‌ها گوشزد کرده اند بدون اینکه بینندگان تلویزیونی متوجه این امر شده باشند.

ترکی درمورد صحنه مشکوک دقیقه ۸۵ که منجر به اعتراض نیکولاس اوتامندی شد، گفت: در آن صحنه هم بعید می‌دانم اوتامندی به فغانی اعتراض کرده باشد چراکه او به هم تیمی اش برخورد کرد و به هیچ وجه پنالتی نبود. فغانی ترجیح داد در یکی ۲ صحنه برای مدیریت بازی به بازیکنان کارت ندهد.

داور بین المللی سابق فوتبال ایران درمورد احتمال قضاوت فغانی در مراحل بعدی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: با این عملکرد شک نکنید تیم داوری ما در مراحل بالای جام هم قضاوت می‌کند، اما می‌خواهم بگویم برای فیفا بازی‌هایی که پیش از فینال برگزار می‌شود هم اهمیت فوق العاده‌ای دارد و اینگونه نیست که فیفا برای این بازی‌ها کمتر از فینال مسابقات اهمیت قائل شود. چیدمان داوری جام جهانی کار مشکلی است و مسائلی مانند فرهنگ کشورها، سابقه قضاوت داور برای یک تیم در طول بازی‌ها و هم قاره بودن داور و تیم‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. بدون شک فیفا دیگر فغانی را برای قضاوت بازی‌های فرانسه انتخاب نمی‌کند مگر اینکه این تیم به فینال برسد.

او افزود: شاید جامعه فوتبال ایران از عملکرد خوب فغانی و کمک هایش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تعجب کرده باشند، اما داوران ایرانی به هیچ وجه از این موضوع سورپرایز نشدند چراکه به توانایی‌های تیم داوری کشورمان برای ارائه عملکردی خوب اطمینان داشتند. امیدواریم تقدیر ویژه‌ای از آن‌ها به عمل بیاید و این تقدیر و تشکر با گرفتن چهارعکس تمام نشود. امیدوارم دیدگاه مسئولان، مربیان و بازیکنان ایرانی نسبت به جامعه داوری تغییر کند چراکه می‌دانید برای همین تیم داوری کشورمان در سال‌های اخیر حواشی مختلفی ایجاد شد. می‌خواهیم مسئولان متوجه باشند اگر سطح داوری ایران بیشتر از فوتبالمان نباشد، کمتر نیست و باید دیدگاهمان تغییر کند.

بیشتر بخوانید:

خوشخوان: استفاده نکردن از ویدئو چک نکته مثبت قضاوت فغانی است

میرزابیگی: اعلام خطای پنالتی روی گریزمان درست بود

برای مشاهده آخرین اخبار جام جهانی ۲۰۱۸ می‌توانید از موتور جستجوگر گوگل (google) استفاده کنید.

انتهای پیام/

ابراز رضایت کارشناسان داوری از عملکرد فغانی در دیدار فرانسه و آرژانتین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار